El balanç de Bicicas en la primera meitat de 2016 revela un ús cada vegada més intensiu del servei, superant els seus registres històrics tant en préstecs, com en els usuaris actius i en usos diaris de cada bicicleta. De gener a juny d’aquest any s’han registrat gairebé tants préstecs acumulats (465.000) com els que hi va haver en tot 2015 (500.000), amb un pic rècord de 100.000 mensuals al maig, havent-se superat al juny els 4.000 usuaris actius. El servei municipal està consolidant clarament la bicicleta com a mitjà de transport urbà a Castelló, liderat pel perfil d’usuari mitjà que dibuixen les estadístiques: jove d’entre 18 i 29 anys que circula en horari laboral entre el centre, l’estació de tren i la Universitat Jaume I.

La mitjana de vegades al mes que els castellonencs agafen una bici del servei de préstec és de 77.500 en el que va d’any, quan el 2015 va ser de 45.000, el que suposa un increment del 72%. Sobresurt maig amb més de 100.000, un 121% més que l’any passat, convertint-se en el mes que major ús ha registrat Bicicas des que es va posar en marxa el 2008. Cada dia circulen de mitjana 2.730 bicicletes per Castelló, enfront de les 2.030 de 2015 i les 1.190 de 2014. i cada bici s’utilitza major nombre de vegades per jornada, arribant als 9,48 usos per dia de mitjana de dilluns a divendres.

Per primera vegada des que el servei municipal es va fer de pagament el 2011 se superen els 4.000 usuaris actius, 500 més des que va començar l’any. Prova de l’accessibilitat i la satisfacció que genera el servei, aquesta xifra s’iguala cada vegada més al total de registres, 4.700, reduint-se progressivament els no actius. Una evolució que també s’explica per l’àmplia oferta d’abonaments que s’adapta als diferents perfils d’usuaris; si bé l’abonament anual, que té un cost de tan sols 24 €, és clarament majoritari, cada vegada es registren més mensuals (10 €) i diaris (2 €) per fer un ús puntual. I per la qualitat i agilitat del servei, representada en la nova app de Bicicas, llançada el passat mes de febrer, oa la recent ampliació de bases (Fanal i avinguda del Mar) i renovació de bicicletes.
Perfil de ciclista i bases més usades

Les estadístiques més il·lustratives de qui i com s’utilitza el servei municipal són les demogràfiques: els joves estudiants i treballadors són els que més circulen en bicicleta a Castelló. El 42% dels usuaris actius registrats fins al juny del 2016 tenen entre 18 i 29 anys, seguits de la franja de 30 a 44 anys, que significa un 26%, els de 45 a 64 (24%) i, ja a molta distància , els menors de 18 (7%) i els més grans de 64, que amb prou feines arriben a l’1%. Progressivament, van guanyant pes els usuaris procedents d’altres localitats de Castelló (382) i de València (81), que junts suposen el 11% del total d’usuaris actius.

Les hores amb llum natural, i especialment als matins, són les que registren major nombre de préstecs, el que unit a la localització de les bases més demandades, apunten a un usuari que troba en Bicicas un servei pràctic i fiable per anar per la ciutat en dies laborables. A més, també es demostra que en moltes ocasions busca la intermodalitat, és a dir, enllaços amb el tren, el TRAM o l’autobús. Així, el rànquing de les 10 estacions de préstec de bicicletes més utilitzades en els sis primers mesos de 2016 no experimenta gaires canvis respecte a l’any passat:

Estació de Renfe
Passeig Morella
Tinença d’Alcaldia Oest (parc Ribalta)
UJI – Facultat de Humanes
Sos Baynat (Raval Universitari)
plaça Borrull
Avinguda del Rei (Correus)
Plaça Teodoro Esquerre
Plaça Doctor Marañón
plaça Peixateria

Potenciar l’ús de la bicicleta

El regidor d’Ordenació del Territori, Mobilitat i Àrea Metropolitana, Rafa Simó, ha mostrat la seva satisfacció pels resultats del primer semestre de l’any i l’increment d’usuaris que registra mes a mes aquest servei municipal. Simó ha recordat que el Govern Local està elaborant el Pla de Mobilitat Urbana Sostenible, una eina que tindrà com a objectius principals “la millora del servei de transport públic i l’aposta per l’ús de la bicicleta”. L’edil ha incidit que també s’està treballant en el Pla Director de la Bicicleta “que es trobava totalment aparcat i que marcarà les línies estratègiques de l’ús de la bicicleta a tota la ciutat amb especial atenció a la connexió de carrils bici” a més de promoure facilitats en el pagament com l’exempció per a les persones en atur o en risc d’exclusió social o introduir el pagament amb mòbil per al transport públic i el BiciCas.