Davant les recents notícies publicades en algun mitjà de comunicació qüestionant l’honorabilitat de la Secretària Autonòmica de Sanitat i responsables de comissions de la Conselleria de Sanitat Universal, ACDESA-PV vol manifestar que:

1. Les capacitats i mèrits dels professionals qüestionats estan àmpliament demostrades. Convé recordar que la Dra. Dolors Salas és una professional íntegra, de gran prestigi nacional i internacional que ha estat responsable del Pla de Càncer de la Comunitat Valenciana, un dels més ben valorats de l’estat espanyol i defensora de la sanitat pública des del seu àmbit professional . Des de la seva responsabilitat política en la Conselleria de Sanitat la Dra. Salas ha impulsat línies estratègiques de rellevància com la professionalització dels gestors, la participació ciutadana en les polítiques de salut, la transparència i incompatibilitats de càrrecs públics (portes giratòries). Iniciatives que es debiliten després d’aquestes publicacions. És responsabilitat de la Conselleria i signe de bona governança recolzar i protegir els professionals del sistema públic de salut davant aquestes acusacions abocades en mitjans de comunicació, ja que són ells el valor més preuat de tota organització sanitària.

2. De les informacions que han transcendit l ‘ “Informe de Transparència”, Dolores Salas no ha participat, ni influït en la contractació de la seva filla per part de la Fundació FISABIO, descartant tota actuació d’enxufisme per part de la Secretària Autonòmica. A més, ACDESA-PV vol aclarir que el cunyat de la secretària autonòmica és el Dr. Eduardo Zafra, professional reconegut com a referent autonòmic i estatal en atenció sociosanitària, cures pal·liatives i crònics, fundador de ACDESA-PV, representant de la nostra associació a la Plataforma de Defensa de la Sanitat pública, membre de la FADSP i activista de referència per la sanitat pública, que ha mantingut la seva actitud militant i pública durant els 20 anys de govern del PP i que ha contribuït de manera rellevant a l’elaboració del programa de sanitat dels dos partits que formen l’actual govern valencià. A més, pel seu perfil conciliador i dialogant i per ser un gran coneixedor de la realitat sanitària valenciana, el seu nom es va barrejar com a alt càrrec sanitari del nou govern. Sens dubte comptar amb aquest professional prop de l’equip de govern de la Conselleria suposa una oportunitat per aprofitar els seus coneixements, impuls i compromís. El simple fet de plantejar la qüestió de parentiu com a argument per reforçar les actuacions d’enxufisme, és una manipulació inacceptable de la realitat.

3. Els professionals esmentats treballen i han treballat per la separació entre la gestió i la política, són persones compromeses amb els valors de la sanitat pública i bon govern com la participació democràtica, qualitat i eficiència dels serveis públics, exemplaritat ètica i transparència. Aquest tipus de persones i actituds són necessàries per avançar en el desenvolupament del Sistema Sanitari Públic i la Conselleria no hauria de prescindir d’ells per calúmnies publicades en diaris conservadors.

4. Per desgràcia, aquesta situació no és nova. Vivim recentment el cessament i la dimissió de responsables d’Atenció Primària del departament de Castelló després d’aparèixer en els mitjans, notícies de fals nepotisme sobre professionals exemplars. La campanya desplegada té com a objectiu afeblir el govern valencià i els seus socis parlamentaris qüestionant als càrrecs intermedis i de gestió. Aquestes qüestions estan provocant la pèrdua de grans professionals i el debilitament de la Conselleria de Sanitat Universal i suposen una cessió intolerable a la pressió mediàtica conservadora.

5. Volem recordar que malgrat els avenços inicials existeixen encara nombroses qüestions sobre la sanitat pública, publicades també en els mitjans de comunicació i que estan sense resoldre: Es mantenen la privatitzacions i concessions, es permet el model de consorci de l’Hospital Provincial de Castelló tot i ser un model ineficient, els suposats casos de corrupció del PP recentment descoberts, etc. Aquestes notícies són les que haurien de guiar l’agenda política sanitària i no unes altres.

6. Pensem que la sanitat és la matèria de govern més important per pressupost i més sensible a la població i que hauria de disposar, com ACDESA-PV va explicitar en la seva proposta per a les eleccions, d’un projecte sòlid de defensa de la sanitat pública, equitatiu i de qualitat, orientat a les persones i conduït per un equip professional i compromès, on professionals com Dolores Sales i el mateix nombre, tinguin un paper rellevant.