El President de la Generalitat, Ximo Puig, i el conseller d’Educació, Vicent Marzà, han presentat el Mapa de les Infraestructures Escolars de la Generalitat, que té com a prioritat eliminar durant aquesta legislatura els barracons i més construir 124 centres educatius nous.

El president ha subratllat que “aquest ambiciós pla és la mostra de l’autoexigència” del Consell, que té com a “objectiu irrenunciable” una “educació de qualitat, dirigida cap igualtat d’oportunitats per a nens i nenes i joves”. “L’ensenyament en un pilar bàsic del nostre govern” i, per això, s’ha dissenyat un pla que “no atén més que a l’objectivitat i l’interès general de l’educació valenciana en tot el territori”.

“Aquesta és una nova manera de governar i una planificació feta des de l’honradesa”, ha dit el president. En aquest sentit, ha afegit: “avui més que mai veiem el que era una gestió opaca i corrupta i el que ha de ser una nova gestió: transparent, compartida i que sigui digna d’un servei públic de qualitat com el que volem oferir” .

Per la seva banda, el conseller Marzà ha destacat que la construcció dels 124 centres educatius nous i les adequacions en altres 116 centres que estan parcialment en barracons han deixat de ser “promeses”. Aquest mapa -ha indicat- demostra que el Consell “no promet, sinó que es compromet”. A més, el conseller també ha ressaltat la transparència en l’elaboració d’aquest pla. “Qualsevol persona podrà consultar les llistes organitzades i baremades amb rigor per ordre d’actuacions”, ha declarat el conseller Marzà.

Així mateix, Marzà ha volgut denunciar la “deplorable” situació en què estan moltes escoles i instituts públics valencians. “Això és conseqüència de la pèssima gestió de l’antic govern i la demostració que no hi havia cap interès per cuidar i potenciar una educació valenciana pública i de qualitat”. “És més, mentre es feia negoci amb els barracons via CIEGSA, milers de famílies i docents eren enganyats amb promeses incomplertes sobre noves construccions i això és una vergonya a la qual ara li posem solució”.

Segons dades de la Conselleria d’Educació, dels 1.391 centres educatius públics (1.004 escoles d’Infantil i Primària, 29 centres d’Educació especial i 358 IES), 703 necessiten d’algun tipus d’actuació en infraestructures i això equival al 50% del centres i un total aproximat de 270.000 alumnat afectat.

Així mateix, de juny de 2012 a juny de 2015 l’antic govern va construir 22 centres educatius nous. De juliol a desembre de 2015 l’actual Administració educativa ha agilitzat tots els processos per iniciar les obres de set centres educatius nous i ha marcat un full de ruta de la reconstrucció de les infraestructures escolars entre 2016 i 2019 que suposa l’eliminació total de barracons i la construcció de 124 escoles i instituts nous. Només en 2016 es preveu construir 31 centres nous.

Grans actuacions: 124 centres educatius de nova construcció

Al Mapa de les Infraestructures Escolars es detallen els criteris de prioritat d’actuació 2016-2019, on s’especifica el començament de les obres dels centres que estan íntegrament en barracons, els centres que cal remodelar íntegrament per les condicions en què es troben pel pas del temps i els nous centres que cal construir perquè ho requereix el volum d’alumnat d’una població. En aquesta llista de grans actuacions, la Generalitat té previst començar les obres de construcció de 124 escoles i instituts entre 2016 i 2019.

“Durant els propers quatre anys tindrem unes comarques valencianes lliures de barracons i ens reafirmem en el nostre compromís de reconstruir el sistema educatiu valencià amb infraestructures de qualitat, aules dignes i una gestió absolutament transparent, on qualsevol ciutadà podrà consultar l’ordre d’actuacions”. “Ara els diners van on ha d’anar: a la inversió pel benestar de les valencianes i els valencians, que en aquest cas és una inversió pel nostre bé més preuat, l’alumnat, el nostre futur”.

El pressupost estimat per a la construcció de 124 centres nous és d’aproximadament 423 milions d’euros.

Actuacions en 116 centres parcialment en barracons

En l’actualitat hi ha 116 escoles i instituts que estan parcialment en mòduls provisionals. S’ha establert una prioritat d’actuació en aquells centres que compten amb tres o més mòduls i una altra prioritat d’actuació en centres que tenen fins a dos mòduls prefabricats.

En total, durant el període 2016-2019 es realitzaran les 116 actuacions d’eliminació de barracons parcials, de les que 52 són en centres que compten amb tres o més aules en barracons i 64 que compten amb fins a dos aules en mòduls prefabricats. El pressupost estimat per a abordar aquestes actuacions és de 60 milions d’euros.

Altres actuacions

Es preveuen altres actuacions simultànies a la de la nova construcció d’escoles i instituts, així com les obres que es realitzaran en centres que estan parcialment en barracons.

Des Educació s’ha contemplat que “les reformes s’aniran fent a mesura que es tinguin prou recursos per dur-les a terme, ja que l’infrafinançament a la qual estem abocats les valencianes i els valencians no permet comptar amb els suficients recursos per ara per assegurar que totes les reformes estaran fetes en un marge de quatre anys “.

Dins de les prioritats d’ordenació dels centres on cal emprendre reformes, Educació està treballant en coordinació amb els ajuntaments afectats. Són 463 centres que necessiten algun tipus de reforma o rehabilitació. Aquestes reformes són molt diverses i tenen una relació directa amb el manteniment de les infraestructures i les instal·lacions escolars. No suposen riscos en el funcionament diari del centre, però cal fer front a elles per evitar situacions com les que s’ha trobat l’actual Govern de la Generalitat.

Mapa de les Infraestructures Escolars en xifres:

– ELIMINEM ELS BARRACONS ESCOLARS

– Reconstruïm L’EDUCACIÓ VALENCIANA

Infraestructures de qualitat

Gestió transparent

#AulesDignes

Centres educatius amb infraestructures deficients heretades

– El 50% del total. Afecta aproximadament a 270.000 alumnes

– 703 Centres educatius totals que necessiten d’actuacions en infraestructures

24 íntegrament en barracons

69 centres antics que necessiten nova construcció

8 planificació escolar que requereix construir nous centres

139 parcialment en barracons

463 amb necessitats d’actuacions puntuals

Alumnes afectats per les infraestructures escolars deficients

– 37.378 alumnes que necessiten centres de nova construcció

– 7.080 íntegrament en barracons

– 30.298 centres antics

– 13.549 alumnes parcialment en barracons

Alumnes afectats per províncies

– 12.445 alumnes totals a la província d’Alacant

6.096 alumnes que necessiten centres de nova construcció

2.807 íntegrament en barracons

3.289 centres antics

6.349 alumnes parcialment en barracons

– 11.008 alumnes totals a la província de Castelló

10.286 alumnes que necessiten centres de nova construcció

1.486 íntegrament en barracons

8.800 centres antics

722 alumnes parcialment en barracons

– 27.474 alumnes totals a la província de València

20.996 alumnes que necessiten centres de nova construcció

2.796 íntegrament en barracons

18.200 centres antics

6.478 alumnes parcialment en barracons

DE LA PROMESA AL COMPROMÍS: Criteris de prioritat 2016-2019

– Honestedat

– Planificació

– Eficàcia

GRANS ACTUACIONS: Baremació estricta

– Necessitats d’escolarització

– Barracons

– Estat dels tràmits

GRANS ACTUACIONS 2016-2019 PER PROVÍNCIES

– 32 centres nous a Alacant

– 32 centres nous a Castelló

– 60 centres nous a València

ACTUACIONS PUNTUALS 2016-2019

– Centres parcialment en barracons

Criteris d’ordenació:

A partir de 3 mòduls provisionals o més

Fins a 2 mòduls provisionals

– 116 actuacions en centres parcialment en barracons

– Altres actuacions

Criteris d’ordenació: treball conjunt amb els ajuntaments