El President de la Generalitat, Ximo Puig, ha presentat l’esborrany pde la nova Llei de Seguretat Ferroviària que prepara el Consell, una norma pionera a Europa destinada a garantir “al màxim del que humanament possible” la seguretat a tota la xarxa ferroviària de la Comunitat Valenciana.

Puig s’ha reunit, juntament amb la vicepresidenta del Consell, Mónica Oltra i la consellera d’Habitatge, María José Salvador, amb els membres del consell assessor de la Llei de Seguretat Ferroviària i de l’Associació de Víctimes del Metro per ultimar els detalls de l’esborrany d’aquesta norma que iniciarà la seva tramitació el mes que ve.

Tal com ha indicat el president, la llei respon a la voluntat del Consell de “fer justícia i reparar el dany” a les víctimes de l’accident de metro del 3 de juliol de 2006 en el qual van morir 43 persones. “Fa un any la vicepresidenta i jo ens reuníem aquí amb l’Associació de Víctimes del Metro per fer un acte de justícia i reparació del que havia estat una falta d’empatia bàsica i de resposta adequada per part de la Generalitat”, ha explicat Puig .

El president ha ressaltat la necessitat de “no abaixar mai la guàrdia” i, referent a això, ha declarat que, tot i que sempre hi ha risc que es produeixin accidents, cal minimitzar la probabilitat que això passi en un servei públic ” que forma part de lacotidianeidad dels ciutadans “.

La llei preveu, d’una banda, la creació de l’Agència Valenciana de Seguretat Ferroviària, que serà dotada de personalitat jurídica pròpia i independència per al compliment dels seus objectius. Entre les seves funcions es troben vetllar pel manteniment de la seguretat de la xarxa ferroviària, autoritzar l’entrada en servei de nous vehicles, atorgar certificacions de seguretat i mantenir actualitzada tota la informació en matèria de seguretat.

D’altra banda, amb la nova norma, es crearà la Comissió Permanent d’Investigació de caràcter independent, encarregada d’investigar qualsevol tipus d’accident o incident i analitzar-ne les causes per poder aplicar les mesures i mecanismes corresponents per millorar la seguretat i que aquests no es tornin a produir.

Amb la tramitació d’aquesta norma, el Consell tindrà la capacitat de complir el compromís que van adquirir en les seves primeres reunions amb l’Associació de Víctimes del Metro d’aconseguir a la Comunitat Valenciana “la millor llei en matèria de seguretat ferroviària”, segons ha indicat la consellera María José Salvador abans d’afegir que és “tot un repte perquè no hi ha referents en aquesta matèria ni a nivell estatal ni autonòmic”.

El president ha aclarit que la Llei de Seguretat Ferroviària “és un instrument que ha d’estar dotat econòmicament” i que, per això, estarà prevista en els pressupostos de 2017.

Puig ha traslladat el seu agraïment al grup d’experts que ha participat en l’elaboració de la llei, a la consellera d’Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori, María José Salvador, i a l’Associació de Víctimes del Metro.

D’altra banda, el cap del Consell ha lloat l’esforç i el treball realitzat pels membres de la Comissió d’Investigació de l’accident de metro del 3 de juliol de 2006 de les Corts Valencianes. Els resultats són una mostra, ha dit Puig, que “quan s’investiga adequadament hi ha noves veus, noves aportacions i, finalment, unes conclusions”. En aquest sentit, ha assegurat que aquests resultats “fan un pas endavant per a la legitimació de l’autogovern dels valencians”.