El Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana ofereix nou propostes expositives per gaudir aquest Nadal i mostrar al públic el millor dels museus de la Comunitat.

El Centre del Carme de València, seu de la institució, es troba a ple rendiment amb totes les seves sales ocupades i un total de set exposicions obertes fins a finals de gener.

A les sales temporals la mostra de ‘TAPES. Spanish Design for Food ‘realitzada en col·laboració amb Acció Cultural Espanyola (AC / E), ofereix, fins al 22 de gener, un ric panorama del més recent disseny espanyol aplicat a la gastronomia. La mostra, que ha donat la volta al món promocionant la tapa espanyola, està dividida en tres apartats: cuina, taula i menjar, on s’expressa la imaginació i talent de dissenyadors de diferents estils que han interactuat amb destacats cuiners; rendint també homenatge a algunes icones tradicionals.

La sala temporal del primer pis acull fins al 29 de gener, l’exposició del projecte ‘Mitologies del periodisme gràfic’, una mostra que forma part del renovat projecte Fragments de la Unió de Periodistes Valencians amb la col·laboració de la Diputació de València. La mostra, que pretén posar l’accent sobre la importància del periodisme gràfic i la seva influència en l’esdevenir de la història, fa un recorregut visual que qüestiona alguns dels conceptes predominants que mitifiquen i simplifiquen aquesta pràctica complexa. Alhora l’exposició és una oportunitat per redescobrir, des d’un altre punt de vista, les imatges més poderoses de la història del periodisme gràfic.

A la Sala Refetor, les artistes Carolina Ferrer i Encarna Sepúlveda mostren el seu primer treball conjunt, que ha donat com a resultat una extraordinària instal·lació que combina la geometria d’una i la poètica del buit de l’altra. ‘Angles del buit’, que es podrà visitar fins al 5 de febrer, trasllada l’espectador a una realitat onírica, que aconsegueix amb llum negra, els colors fluorescents i un túnel de 18 metres de llarg que es perd en l’horitzó a través del mirall.

A les sales Goerlich 1 i 2 conviuen dues mostres amb una línia temporal similar i amb un comú: el rebuig a la violència. Es tracta de les exposicions ‘La mirada de Kati Horna. Guerra i Revolució ‘i’ William James. Les filloles ‘, que es podran visitar fins al 22 de gener.

A la primera el sindicat CGT col·labora per primera vegada amb el Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana, per a mostrar al Centre del Carme el treball de la fotògrafa anarquista Kati Horna. Kati Horna és una de les creadores més inusuals i autèntiques del segle XX, “una obrera de la fotografia”, com es definia ella mateixa. Feminista, solidària i llibertària, l’artista nascuda a Budapest el 1912 i participant de les avantguardes d’entreguerres, va ser cridada a documentar i donar testimoni de la feina transformador que estaven portant endavant la CNT i la classe treballadora durant la Guerra Civil.

A diferència d’altres fotògrafs, les gairebé 100 imatges que recull l’exposició mostren meravelloses imatges de la quotidianitat, sempre amb una mirada tendra cap als nens, les dones i les víctimes dels bombardejos.

Per la seva banda l’exposició de William James. Les filloles ‘en què col·labora Es Baluard Museu d’Art Modern i Contemporani de Palma de Mallorca, és un treball en procés de l’investigador i artista britànic William James, que es compon d’una instal·lació audiovisual basada en una àmplia recerca documental on es confronten dues històries gairebé no registrades, les de l’actriu de Hollywood, Natacha Rambova i el seu alter ego transgènere, la valenciana, Natacha Rampova.

Testimonis orals, com el de Rampova, arxius, com els procedents de l’Arxiu Prelinger de Sant Francesc o fotografies històriques i actuals, ajuden a completar la vida les dues artistes amb un punt en comú: la seva lluita contra la violència i la defensa de les llibertats.

Ja a la sala Ferreres del centre cultural, el Consorci de Museus mostra els últims treballs de l’artista valencià, establert a Madrid, Javier Garcerá fins al pròxim 22 de gener. ‘Que no cap al cap’ expressa la relació entre la natura i la cultura, el món interior i l’exterior, mitjançant aquest joc de paraules que tanquen una doble invitació: d’una banda, a descobrir amb els nostres propis ulls què hi ha darrere del propi nom de la mostra i per un altre a reflexionar sobre què és allò que no té lloc o no ens cap dins del cap, un paradigma del pensament, una referència de la raó.

Finalment la Sala Dormitori presenta la primera exposició que acull el Centre del Carme sobre art digital, ‘File_Genesis’ de l’artista Solimà López. Dins de la seva reformulació com a centre de cultura contemporània, el Centre del Carme inaugura un espai que, des d’aquest moment, es dedicarà a acollir projectes de caràcter experimental.