El concert que el Cor de la Generalitat presenta al cicle Serenates sorgeix de l’adhesió d’aquesta formació a la celebració de l’any Cervantes. Els “Tres epitafis”, opus 17, de Rodolfo Halffter, amb textos de Cervantes, en els quals s’evoquen les sepultures del Quixot, Dulcinea i Sancho Panza, és la pedra angular del programa. És l’única obra coral important i una de les més difoses del catàleg de Halffter, segons Begoña Lolo, especialista en música basada en Cervantes.

A partir d’aquesta peça es va anar construint un programa titulat “Poesia al cor” en què es combinen poemes dels més representatius poetes espanyols amb una presència important de músics valencians: Joaquín Rodrigo, Francesc Llàcer Pla, Javier Costa i César Cano.

A més, el Cor canta per primera vegada “Tres peces corals” de Cristóbal Halffter i el “Cantar de solituds” d’Antón García Abril.

En aquest programa la lírica valenciana està present per partida doble. Primer a través de Joanot Martorell, que va escriure per al seu personatge Tirant lo Blanc un monòleg de gran força poètica, utilitzat per Francesc Llàcer Pla en 1972 per al seu “Lamentació d’amor de Tirant lo Blanc”. En segon lloc, i podrà sentir a un dels nostres poetes recents més populars, Miguel Hernández, en una de les seves poesies millor divulgades: les “Nanas de la ceba” musicades pel madrileny Manuel Seco d’Arpe el 1978, en una de les primeres composicions.

Joaquín Rodrigo va estrenar les seves “Tres cançons sefardites del segle XVI” el 1952 a Madrid. Està considerada la seva millor obra coral i el text està basat en anònims del Renaixement espanyol, adaptats per la seva dona, Victoria Kamhi.

“Flama d’amor viva” (2002) de Javier Costa, que va estrenar el Cor de la Generalitat, està basada en Sant Joan de la Creu i va ser finalista del Concurs Internacional de Composició Coral Ciutat de la Llacuna.

“Rimes d’amor i mort” (Op.42), de César Cano, data de 1999 i va ser estrenada a València pel Cor de Cambra Amalthea, que va encarregar aquesta obra per celebrar el seu desè aniversari. Com deixa veure el títol, està basada en poesies de Gustavo Adolfo Bécquer.

A “Cantar de solituds” (1989), Antón García Abril utilitza textos d’Antonio Machado. L’obra està indirectament relacionada amb terres valencianes, ja que el seu autor la va compondre per al Concurs Internacional de Polifonia organitzat per l’Ajuntament de Torrevella.

Pel que fa a “Tres peces corals” de Cristóbal Halffter, sota aquest títol circumstancial es reuneixen les tres obres profanes que formen part de la col·lecció “Sis peces corals”, en què el compositor va agrupar peces de diferent procedència, juvenils en la seva major part . “Ets com la neu” composició de 1957, està basada en una cançó tradicional castellana. Al costat d’aquesta, escoltarem “Don Diego sense do” i “El ferit”, totes dues de 1949 i basades en poemes procedents del llibre “Mariner en terra”.

A més, al concert actua com a solista la soprano Susana Martínez-Tafaneres i el cor compta amb la col·laboració del tenor i actor José Enrique Requena que, abans de l’audició de les obres, recitarà alguns dels poemes.