????????????????????????????????????
El Grup Cooperatiu Cajamar i l’ICEX s’han reunit aquest matí a Castelló a 30 empresaris de la província amb motiu de la celebració d’una jornada dedicada a la internacionalització, en la qual s’han exposat casos d’èxit i estratègies per competir en el mercat exterior.

La jornada s’emmarca en el cicle “Esmorzars Plataforma Internacional”, l’objectiu és afavorir la informació i el trasllat d’experiències entre els responsables d’empreses interessades a buscar clients fora de les fronteres nacionals.

La trobada ha comptat amb el director territorial de Cajamar, Eduardo Holgado, el director territorial de Coface, Vicente Fuster, i la consultora de Tufinanziación, Natalia Arizo. Les exposicions sobre casos d’èxit en internacionalització han anat a càrrec de Vicente Sorlí, adjunt a Direcció de Grup Saniceramic, i Lidón Sansano, directora comercial de Woodcom Global.

Eduardo Holgado, director territorial de Cajamar, ha destacat en la seva intervenció l’estreta relació des de fa dècades de l’entitat amb les empreses exportadores agroalimentàries, el que el situa com a entitat pionera i especialista en internacionalització.

“En 2016- ha afegit- hem incrementat un 25% la inversió destinada al negoci internacional de les pimes. A més de productes financers especialitzats, a través de la Plataforma Internacional Cajamar, posem a disposició de les pimes i cooperatives espanyoles una línia de serveis integrals que són prestats per 15 empreses especialitzades en serveis internacionals que compten amb gran experiència per donar-los suport en el seu accés a nous mercats. Ja són més de 3.000 les pimes que han visitat la nostra plataforma en menys d’un any des del seu llançament “.

Experiències en internacionalització

Grup Saniceramic es dedica a la comercialització internacional de rajoles sota la marca ITT (Innovating Trending Tiles). Encara que l’origen del grup es remunta a l’any 1975, és al 2007 quan, amb la incorporació a la Direcció General de la segona generació, neix el projecte ITT amb la comercialització d’una marca pròpia. L’experiència en el mercat exterior, la diversificació en més de 100 països i, sobretot, un posicionament basat en el disseny i la qualitat del producte, fan que el projecte ITT sigui avui una realitat amb una facturació el 2016 superior als 20 milions d’euros.

Vicente Sorlí, adjunt a Direcció de Grup Saniceramic, ha assegurat que “la internacionalització és el camí per garantir la sostenibilitat de les empreses valencianes”. En la seva opinió, una de les claus per augmentar les vendes en els mercats internacionals “és la diferenciació, que és fonamental per tenir èxit en els mercats exteriors causa de la important competència dels països emergents”.

En la seva intervenció, Sorlí també ha advertit que “hi ha costos ocults en la internacionalització que cal tenir en compte perquè el nostre projecte d’exportació tiri endavant”. Referent a això, ha afegit que “estem davant projectes que requereixen temps, de manera que hem de canviar la impaciència per la persistència i la tenacitat”.

L’altre cas d’èxit exposat ha estat Woodcom Global, una firma dedicada a les solucions en fusta de panelats i revestiments, fabricació de panells llisos, acústics i microperforadoacústico. A més de la fabricació, aquesta empresa pot realitzar qualsevol instal·lació, per molt singular que sigui.

En la seva tasca d’internacionalització ja han treballat en països com l’Aràbia Saudita, els Emirats Àrabs, Kuwait, Qatar, Algèria, el Líban i Malta. Els seus últims projectes s’han executat a Bèlgica (Òpera d’Anvers) i Kazakhstan (Pavelló d’Espanya a l’Expo Internacional 2017).

Lidón Sansano, directora comercial de Woodcom Global, ha destacat que “com pime que som, no ens podem permetre contractar grans experts i molt menys invertir amb inseguretat. No obstant això, hi ha moltes eines que hem utilitzat per aconseguir que el 90% de la nostra facturació sigui gràcies a l’exportació “.

Woodcom Global ha aprofitat les eines facilitades per les Cambres de Comerç, ICEX, IVACE i les entitats financeres. “En el nostre cas Cajamar és un suport molt important, ja que ha estat el nostre millor assessor financer per a l’exportació”, ha declarat Lidón Sansano. Els congressos, jornades i missions comercials organitzades per diverses institucions han facilitat els contactes i vendes a l’exterior de l’empresa.

Així mateix, la directora comercial de Woodcom Global ha posat èmfasi que per vendre en els mercats internacionals “es requereix d’una formació constant”, i ha reivindicat “la flexibilitat en les relacions comercials, ja que sempre és millor negociar que imposar”.