El Museu de Belles Arts de València ha iniciat enguany el cicle ‘Coneguem la col·lecció’ amb la presentació de cinc obres d’art que eren als magatzems del Museu i que han estat restaurades i presentades als ciutadans. Aquesta línia de recuperació d’obres està dins el nou Pla Museològic que, a més de la restauració, inclou l’estudi i la investigació historiogràfica de les obres.

L’escultura ‘Dona’, d’Ignacio Pinazo Martínez (1883-1970), és la peça que ha servit per tancar la temporada. L’obra ha estat presentada per David Gimilio, conservador del Museu, i Carmen Cardona, restauradora que ha recuperat la peça.

‘Dona’ és una obra en guix realitzada el 1946, que representa una dona nua asseguda elegantment en una estructura de pedra coberta amb una tela que crea ampul·losos plecs.

Curiosament, el que sembla ser el front de l’escultura és la part del darrere, així que l’escultura s’ha disposat de tal manera que l’esquena i el lleu gir de la cara conformen el front principal. Aquesta disposició està basada en fotografies antigues en què apareixia l’autor amb l’obra d’aquesta manera o amb el fet que l’esbós que es localitza a la Casa-Museu Pinazo de Godella sempre estigués en aquesta posició.

Pinazo, en aquesta escultura investiga el classicisme d’arrels gregues, tant en l’estudi del nu femení com en l’estudi de les teles. L’obra també té un deute més que evident amb la Venus Victoriosa (retrat de Paulina Bonaparte) de Canova que, sens dubte, Pinazo Martínez va descobrir a la Galeria Borghese de Roma.

‘Coneguem la col·lecció’ es va iniciar amb una obra de la pintora Roser de Velasco, ‘La matança dels innocents’ (circa 1931), un quadre que s’emmarca en la pintura de denúncia social de principis del segle XX i que va comptar amb la presència de Gregorio Martín, de 83 anys, que va posar per a l’autora del quadre quan era un nen.

Altres obres obres presentades han estat el model en guix original per al monument a Ignacio Pinazo Camarlench (1946), obra d’Ignacio Pinazo Martínez; una pintura d’Esteban March, ‘Batalla de David contra Goliat’; i ‘Maternitat’ (circa 1931) una escultura de Salvador Vivó Torres.

El Museu de Belles Arts de València ha valorat la resposta positiva del públic que ha assistit a les presentacions programades i ha assegurat la continuïtat del projecte ‘Coneguem la col·lecció’, que es reprendrà a partir d’octubre de 2017.