Les Línies 4 (Mas del Rosari / Doctor Lluch), 6 (Tossal del Rei / Marítim Serrería) i 8 (Marítim-Serradora / Marina Reial Joan Carles I) de tramvia de Metrovalencia han facilitat la mobilitat de més de 138 milions de passatgers, en concret 138.071.306, en els 23 anys de vida que compleix avui aquest mitjà de transport.

El 1994, València va ser la primera ciutat espanyola a recuperar aquest mitjà de transport que a mitjans del segle XX va ser retirat de la circulació i que avui ha tornat a recuperar el seu protagonisme com un mitjà alternatiu al vehicle privat, sostenible, còmode i eficaç.

Des que arrenqués el 21 de maig de 1994 la primera de les unitats Siemens des de la parada d’Empalme fins a la de Doctor Lluch, la progressió ha estat constant, fins al punt que una desena de ciutats espanyoles, entre elles les grans capitals Madrid, Barcelona, ​​Bilbao, Sevilla o Saragossa, han seguit el model de València.

La construcció del tramvia va permetre eliminar l’antic traçat del trenet, reurbanitzar les zones per les quals passava i eliminar nombrosos passos a nivell. D’aquesta manera, el nou tramvia ofereix més seguretat i es presenta com un mitjà de transport sostenible integrat en l’entorn urbà de la ciutat.

La inversió realitzada en el tramvia ha estat molt important, de 375 milions d’euros en aquests 23 anys de servei, dels quals 275 milions s’han destinat a les obres de la via i 100 milions al material mòbil. A part, hi ha les partides destinades al manteniment, tant de la via com dels vehicles, en aquest temps.

Augment de la xarxa

La xarxa de tramvia de Metrovalencia ha passat dels 9,8 quilòmetres de longitud i 21 parades el 1994 als actuals als 20 quilòmetres i 43 parades repartides pels municipis de València (32), Burjassot (6) i Paterna (5) .

De 1,5 milions de viatgers anuals a 8,3 milions

Aquest primer any de funcionament, 1994, des de maig a desembre, va suposar per a Metrovalencia un augment de 1.577.088 viatgers que, davant la bona acceptació que va tenir el tramvia des del primer moment, es va duplicar en només un any, a l’acumular aquest mitjà de transport 2.415.554 passatgers el 1995, el primer any complet de servei. L’any passat va obtenir 8.996.795 usuaris, un 470% més que quan es va inaugurar i un 272% més que en el seu primer any de funcionament complet.

Estacions més utilitzades

En les dues dècades i un any en què el tramvia ha prestat servei a València, la parada de la Carrasca, amb 13.806.716 viatgers, ha estat la més utilitzada. El segueixen Pont de Fusta, amb 13.189.817; Benimaclet, amb 8.327.705; Vicente Zaragozá, amb 7.455.625; i Vicent Andrés Estellés, amb 6.619.423 usuaris.

680 voltes al món

Els quilòmetres recorreguts per les unitats de tramvia durant aquests 23 anys sumen 27.278.538 km, el que equival a 680,7 voltes al món, tenint en compte que cada volta al planeta suposa una mitjana de 40.074 quilòmetres.

Per donar-se compte de l’evolució que ha experimentat el tramvia en aquests 23 anys, es pot dir que, el 1994, s’oferien 229 serveis diaris i es recorrien 2.182 km cada jornada i que, avui dia, els tramvies oferts en una jornada laboral són 594 i els km recorreguts arriben als 4.534 al dia. És a dir, un increment del 159,3% en el primer cas, i del 107,7% en el segon.

El material mòbil

Per a la posada en marxa del tramvia el 1994, es van contractar 21 unitats Siemens, empresa a la qual també se li van encarregar 4 més per fer front a l’augment de servei amb les prolongacions de 1999 fins Televisió Valenciana i Fira València.

El 2005, fruit també de les ampliacions de la Línia 4 a Mas del Rosari i Lloma Llarga-Terramelar i dels projectes per posar en marxa el Tramvia Orbital i la prolongació tramviària de la Línia 5, avui Línia 8, fins Neptú, avui Marina Reial Joan Carles I, es van encarregar 19 unitats a Bombardier. En l’actualitat presten servei 44 tramvies a Metrovalència, 25 Siemens i 19 Bombardier.