La jutge que investiga l’accident de metro del 2006 a València ha rebutjat les diligències sol·licitades per la Fiscalia perquè pèrits de la Inspecció de Treball i l’Invassat ampliïn els informes que descarten infracció de la normativa laboral per creure que seria “reiteratiu”.

En el seu acte, fet públic avui pel Tribunal Superior de Justícia valencià, la titular del Jutjat d’Instrucció número 21 de València desestima així mateix la petició perquè declarin com a testimonis 5 treballadors que van comparèixer davant la comissió d’investigació de les Corts.

La petició de la Fiscalia es va registrar el passat 7 de novembre, quinze dies després que tots dos perits ratifiquessin al jutjat els seus respectius informes, en els quals descartaven que hagués existit infracció de la normativa en matèria de seguretat laboral per part de l’empresa Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV), la anterior cúpula directiva està imputada en la causa.

Per a la magistrada, la sol·licitud perquè els experts redactin un informe complementari sobre la prevenció de riscos laborals, l’aptitud del conductor, les actes del Comitè de Seguretat en la Circulació, els marcs de les finestres dels vagons, la normativa sectorial aplicable i la balisa és “reiterativa” i “excedeix de les competències” de tots dos tècnics.

A més, creu que la petició del Ministeri Públic, en alguns casos, pretén que es pronunciïn “sobre qüestions que ja han estat debatudes i aclarides en el procediment” per perits i testimonis.

La jutge considera que alguns aspectes sobre els quals la Fiscalia vol seguir indagant ja han estat explicats pels perits en els seus informes i en la recent compareixença al jutjat, en la qual van respondre amb “contundència” i de manera reiterada a les preguntes formulades per la fiscal.

Segons la jutgessa, la petició del Ministeri Públic obligaria els dos perits a pronunciar-se sobre matèries com la seguretat ferroviària sobre la qual no tenen coneixements específics (ja que són tècnics en seguretat laboral) i sobre les que ja han declarat o informat altres experts qualificats .

En el seu acte, la jutgessa respon de manera detallada a cadascuna de les qüestions sobre les quals la Fiscalia demana un nou pronunciament dels experts i considera “redundant” i “innecessari” que els perits facin un nou informe sobre l’avaluació de riscos que han de ser prevists en el desenvolupament d’una activitat de transport ferroviari de viatgers i si tal avaluació és adequada al lloc de maquinista i interventora “.

“La conclusió a què van arribar tots dos pèrits, com a tècnics especialistes en riscos laborals, és que en el esdeveniment de l’accident no va tenir incidència cap la infracció de la normativa de prevenció de riscos laborals”, argumenta en la interlocutòria.

En la resolució, la jutgessa subratlla la “contundència” amb la qual el perit de Invassat, “la professionalitat, tractant-se de perit judicial i no de part no pot ni s’ha de posar en entredit”, va explicar a la fiscal i la resta de parts , els elements d’una avaluació de riscos.

Recorda que “va reiterar una vegada i una altra que la velocitat no és un risc dels que hagi de ser avaluat en una avaluació de risc” i el mateix passa amb el descarrilament i la bolcada, ja que segons els experts “no són riscos; són efectes concatenats “.