Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV) ha iniciat aquesta setmana el procés de contractació per 70 milions d’euros de noves actuacions incloses en el projecte de modernització de la Línia 9 del TRAM d’Alacant (Benidorm-Dénia).

L’empresa ha licitat per 52.800.000 d’euros la contractació de 6 nous trens duals per a aquesta línia i la renovació de via dels 14 quilòmetres del tram Calp-Teulada. Recentment, FGV ha licitat la reparació de danys en els ponts de la Vila-Joiosa, Teulada i Gata de Gorgos per 2,4 milions d’euros.

Aquestes tres actuacions se sumen als treballs de renovació de via, condicionament d’infraestructura i millora de les infraestructures que afecten les estacions d’aquesta línia de Benidorm, Teulada, Gata de Gorgos i Dénia, per un import de 6,4 milions d’euros .

Les actuacions en aquesta línia continuen la programació anunciada per part de la Consellera d’Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori, María José Salvador, i permetran un cop completades equiparar les condicions de seguretat, confortabilitat i qualitat del servei amb la resta de la xarxa del TRAM d’Alacant.

Amb anterioritat a aquests treballs FGV va finalitzar en 2016 la renovació del tram Altea-Calp de 11 quilòmetres de longitud i una inversió superior als 9 milions d’euros. A més, prossegueix la instal·lació dels sistemes de senyalització i seguretat de bloqueig automàtic i ATP (Automatic Train Protection) en aquesta línia que en conjunt suma més de 13 milions d’euros.

Incorporació de nous trens

Actualment, el servei a la Línia 9 del TRAM Alacant es realitza amb sis trens dièsel de la sèrie 2.500, amb més de 50 anys en explotació, heretades de Feve en crear-se FGV. Fabricades entre 1966 i 1973, han estat modificades i reformades en diverses ocasions en aspectes relacionats amb la motorització, imatge exterior, interior i climatització, però tenen un elevat cost de manteniment.

Els nous trens poden funcionar amb tracció elèctrica o dièsel, i garanteixen majors condicions de fiabilitat i seguretat, a més del confort, l’accessibilitat o la informació al client, d’acord amb els estàndards que FGV presta a la resta de les seves línies a Alacant. Aquest nou material, per les seves característiques tècniques, permet circular en manera tramviari, el que possibilita tranviarizar trams de la Línia 9, tal és el cas del trajecte al seu pas per Dénia.

Renovació de via

La renovació dels 14 quilòmetres de via entre Calp i Teulada permetrà millorar les condicions de seguretat, afavorir el confort de l’usuari, la durabilitat de la via i la reducció del manteniment. A més els treballs previstos inclouen l’adequació del tram al nou material mòbil pendent d’adquisició i que afecta gàlibs (en túnels, ponts i estructures en línia o baixadors) o condicions estructurals en túnels o ponts.

Després d’aquesta actuació continuaran els tràmits per a la contractació dels treballs de renovació que preveuen els trams Teulada-Gata i Gata-Dénia per completar així el procés de modernització de la línia.

Mentrestant, continuen les obres en el tram Calp-Dénia i, com a conseqüència de la interrupció del servei ferroviari efectiva, des del passat mes de juliol, FGV ofereix servei alternatiu d’autobús que enllaça les poblacions Calp, Benissa, Teulada, Gata de Gorgos, la Xara i Dénia.

Actuacions en estacions

Com a part del projecte de millora d’infraestructures de les estacions de Benidorm, Teulada, Gata de Gorgos i Dénia, FGV ha iniciat aquest mes de maig els treballs de rehabilitació de l’edifici de l’estació de Benidorm que serveix de punt d’unió de les Línies 1 i 9 que enllacen amb Alacant i Dénia respectivament.

Les actuacions de rehabilitació en aquest edifici afecten la façana exterior ia l’interior de l’edifici en les zones d’accés, vestíbul, gabinet de circulació, quart d’agents i zona de lavabos. L’objectiu és aconseguir una renovació estètica i funcional, millorant en el seu conjunt l’accessibilitat dels clients a aquestes instal·lacions.

La rehabilitació de l’edifici i condicionament d’accessos compta amb un termini d’execució de tres mesos i permetrà la millorar la imatge exterior, mitjançant un nou tancament de panells i sistema enllumenat. A més està previst habilitar un pas més accessible per a les persones de mobilitat reduïda, des de la via pública, a través d’una rampa, amb una sortida d’emergència directa des de la zona d’andanes.