L’Ajuntament de Castelló ha presentat este matí una campanya contra l’acaçament escolar, que pretén atendre el problema des de la participació, l’educació i la informació, però també a través de les ferramentes més directes en les que es mouen adolescents i xiquets: les xarxes socials. La imatge de la campanya és un cartell de grans dimensions que se centra en la idea que “davant l’acaçament escolar és necessari donar la cara i que tota la comunitat educativa s’implique“, ha indicat Enric Porcar. I per a activar esta participació, un pas senzill però eficaç, un “selfi” davant del cartell i reenviar-ho a través de les xarxes amb l’hashtag #Dónalacara. O dita d’una altra manera: “jo també m’implique i estic en contra de l’acaçament escolar“.

Alts, baixos, rossos, morenos prims, grossos, tímids, dicharachos… no hi ha persones iguals, però en la infància o en l’adolescència és quan les inseguretats poden ser objecte de maltractament per part dels companys. S’anomena acaçament escolar. Ha existit sempre però no per això cal tornar l’esquena i deixar-ho passar.

El ple de l’Ajuntament de Castelló ja va aprovar en el seu moment mesures per a fer front a l’acaçament escolar i difondre el telèfon a què es pot cridar per a denunciar-ho. Però resoldre estes situacions és complicat. D’ací que l’Ajuntament de la ciutat prenga part activa i pose en marxa una campanya en què pretén implicar a tots els sectors perquè siga la societat la que prenga consciència d’això.

El regidor d’Educació, Enric Porcar, ha presentat este matí la campanya municipal contra l’acaçament escolar, #Dónalacara. Una campanya en què la Regidoria d’Educació ha estat treballant durant molt de temps i que, a més, està recolzada en l’aprovació d’una moció plenària per la qual l’Ajuntament es comprometia a donar-li difusió al número de telèfon gratuït d’ajuda als xiquets i xiquetes que se senten assetjats en l’àmbit escolar.

El regidor ha estat acompanyat per David Poves, del projecte Navegants, Mar Lluch i Mª Carmen Mols, del Col·legi Oficial de Psicòlegs de la Comunitat Valenciana, i de David Redón, dissenyador gràfic de la campanya.

La campanya, indicava Enric Porcar, part d’una idea, un cartell, que arreplega, de forma gràfica, els estereotips que simbolitzen la campanya. El cartell se centra en la idea que “davant l’acaçament escolar és necessari donar la cara i que tota la comunitat educativa s’implique. Hem triat il·lustracions dirigides específicament als adolescents i hem convertit el lema de la campanya, #Dónalacara en un hashtag que ens permeta fer difusió de la mateixa a través de xarxes socials“. I ha afegit: “els personatges que apareixen en el cartell simbolitzen els quatre papers que existixen en una situació d’acaçament: l’assetjat, l’acaçador, l’observador i l’entorn i a cada un li hem donat una frase i un missatge en positiu” per a revertir eixa situació d’acaçament.

Els cartells s’han distribuït ja en els col·legis públics i concertats de la ciutat de Castelló, en la majoria de les instal·lacions esportives, i en biblioteques i sales de lectura municipals.

Però la campanya va molt més enllà d’eixe cartell i està acompanyada d’una Taula de Convivència i Igualtat on estan representats tots els agents de Castelló que d’una manera o d’una altra estan implicats en la lluita contra l’acaçament escolar, com el PREVI, la Policia Nacional, Policia Local, la Regidoria d’Igualtat amb el Servei d’Igualtat d’Oportunitats de Dones i Homes, el servei de Família i Infància, la Conselleria de Sanitat i la Regidoria d’Educació. Esta taula ha estat posant en comú les actuacions de cada un dels agents a fi d’elaborar el protocol municipal d’actuacions a posar en marxa davant d’una situació d’acaçament que comprén des de la formació, divulgació i prevenció fins a la mediació i la resposta, un protocol que es presentarà en les pròximes setmanes.

Una altra de les actuacions contemplades dins de la campanya és la realització d’una xarrada destinada als pares d’alumnes de Castelló, a càrrec d’Óscar Cortijo, expert i autor del llibre “Com previndre l’acaçament escolar“. La participació dels escolars també està prevista en esta campanya a través de la possibilitat de realitzar grafitis o murals en les parets dels col·legis perquè pinten, a través d’unes plantilles de grans dimensions proporcionades per l’Ajuntament de Castelló, el logotip de Centro Libre de Acoso.Pero com el que es busca és la implicació i la participació activa de tots els sectors de la societat, entre ells els xiquets i adolescents que millor que utilitzar les xarxes socials per a donar la cara! . La proposta no pot ser més fàcil. Es tracta de fer-se un autoretrat, o el que es coneix popularment com “selfi” davant del cartell i pujar-ho a xarxes socials amb l’hashtag #Dónalacara.