La Conselleria de Justícia, Administració Pública, Reformes Democràtiques i Llibertats Públiques ultima el decret mitjançant el qual es crea i regula la Xarxa d’Oficines de la Generalitat d’Assistència a les Víctimes del Delicte. Aquest organisme es configura per oferir als valencians que així ho necessitin un servei de caràcter públic i gratuït.

Aquest decret elaborat pel departament que dirigeix ​​Gabriela Bravo compleix el mandat legal establert en la Llei 4/2015 de 27 d’abril de l’Estatut de la Víctima del Delicte, la qual, al seu torn, incorpora a l’ordenament jurídic espanyol la directiva 2012 / 29UE del Parlament Europeu. Aquesta normativa té com a objectiu regular la protecció i participació de la víctima en els processos judicials per garantir que rebi la reparació adequada i evitar, alhora, la segona victimització dels afectats.

Segons ha explicat la consellera Bravo, per a la Generalitat, “les víctimes són una absoluta prioritat” i, per aquest motiu, “calia superar l’actual model per ser capaç d’atendre amb major eficàcia a aquelles persones afectades per un acte delictiu tant durant el procés judicial com al seu terme i, especialment, l’ajuda psicològica o social que poguessin necessitar “.

La titular de Justícia ha destacat que la nova xarxa serà especialment sensible “els casos de violència domèstica i de gènere, una xacra que hem de combatre des de tots els fronts i assegurar-nos que els qui ho pateixen compten amb tots els recursos que l’Administració pot oferir per a la seva seguretat i perquè puguin superar el trauma que han patit “.

La Xarxa d’Oficines substituirà l’antiga Fundació d’Ajuda a les Víctimes del Delicte (FAVIDE) i la seva gestió serà assumida per la pròpia Conselleria de Justícia. L’organisme s’ha dissenyat perquè actuï com una unitat tècnica i multidisciplinar que centralitzarà i farà accessible a les víctimes tots els recursos de l’Administració autonòmica per garantir la seva seguretat i brindar-los una assistència integral i especialitzada al llarg de tot el procediment judicial i fins i tot , si cal, quan el procés hagi acabat.

Per Gabriela Bravo, “amb aquest model posem a les víctimes en el centre de tota l’acció assistencial del Consell abans, durant i després dels processos judicials en què estiguin afectades mitjançant quatre iniciatives: l’acollida i orientació, la informació, la intervenció i el seguiment quan tot hagi acabat “. De fet, la xarxa d’oficines estarà preparada també per intervenir amb anterioritat a l’inici d’un procés judicial, així com per orientar els usuaris en les possibilitats de mediació extrajudicial.

Aquesta xarxa d’oficines desenvoluparà la seva activitat en coordinació amb els òrgans judicials, la Fiscalia, l’Advocacia, els instituts de medicina legal, les forces i cossos de seguretat, els serveis socials i qualsevol altra institució que pugui estar en contacte amb l’afectat per un delicte. Per a això, la Generalitat comptarà, en cada oficina, amb psicòlegs, juristes, treballadors socials i criminòlegs. També comptarà amb la col·laboració de tècnics especialitzats en la matèria quan les circumstàncies així ho aconsellin.

Per Gabriela Bravo, la renovació de la xarxa d’oficines era imperativa perquè, “en els últims anys, les retallades van afectar igualment al sistema públic de protecció a les víctimes, amb especial incidència en els col·lectius més vulnerables”. La xarxa d’oficines al cas de gairebé 20.000 persones a l’any, de les quals, el 80 per cent són dones. A més, el 47,8 per cent dels delictes denunciats per als quals es requereix assistència estaven relacionats amb la violència de gènere.