062216 exposicion archivo diputacion alicante
L’exposició itinerant ‘PAAM. Pla d’Ajuda a Arxius Municipals. Passat i present de la nostra memòria col·lectiva ‘arriba a Callosa de Segura, on romandrà fins el proper dimarts 30 d’agost. La Diputació d’Alacant impulsa aquesta interessant mostra que recull el treball que realitza la institució provincial des de fa més de 25 anys per ajudar els consistoris a l’organització i posada en marxa del seu llegat documental.

El diputat de Bon Govern, Adrián Ballester, inaugurarà aquesta tarda a les 20:00 hores al Museu Arqueològic Antonio Ballester Ruiz de la localitat aquesta exposició que es completa amb dues vitrines en què s’exhibeixen alguns dels documents més importants de la història del municipi.

El diputat, que ha destacat “l’excel·lent tasca de conservació de la nostra memòria que realitza la Diputació d’Alacant”, ha explicat que “per a conèixer la història d’un poble cal conservar els seus documents, perquè són únics, singulars i reflex de la vida quotidiana dels seus ciutadans “.

La mostra presenta un minuciós treball compost per prop de vuitanta arxius municipals organitzats, actualitzats i tutelats per la institució provincial. En total, s’han recuperat més de sis quilòmetres de documentació per tal que els ciutadans i gestors locals puguin accedir-hi.

“L’Arxiu de la Diputació d’Alacant realitza un important treball de cooperació i ajuda als ajuntaments que no tenen capacitat econòmica i tècnica per tenir el seu servei d’arxiu organitzat”, ha assenyalat Ballester.

L’exposició podrà visitar-se de dilluns a divendres en horari de 10:00 a 14:00 hores i de 17:00 a 20:30 hores, mentre que els dissabtes el museu romandrà obert de 10:00 a 13:30 hores. Després del seu pas per Callosa de Segura, la mostra ‘PAAM. Pla d’Ajuda a Arxius Municipals ‘itinerarà per diversos municipis de la geografia alacantina.

L’Arxiu de la Diputació d’Alacant

El procés de recuperació i conservació de documents municipals s’inicia amb la visita dels tècnics als propis espais en què cada localitat els té dipositats. Allà fan una valoració inicial. Posteriorment, es traslladen els lligalls a les dependències de l’arxiu on, després d’eliminar pols, grapes i cordes que fan malbé els valuosos papers, s’ordenen, classifiquen, introdueixen codis i ressenyes i s’etiqueten. La tasca es completa amb un sistema de digitalització dels arxius. Finalment, es retornen al municipi per al seu emmagatzematge en una ubicació adequada que faciliti la consulta i gestió diària.

Manuscrits, segells de xacra, reals cèdules, cartes, pergamins, inventaris, expedients, planejaments, actes de reunions, ordenances, bans, llibres de registre o fotografies, són alguns dels documents que el departament de la institució provincial ha ordenat, preservat i etiquetatge.

El Pla d’Ajudes a Arxius Municipals es va aprovar per acord plenari de la institució el 21 de desembre de 1989 amb el propòsit d’aplacar el deteriorament de grans dipòsits documentals locals i ajudar a presentar i difondre la història i cultura de la província.

Des de llavors, la col·laboració institucional amb les poblacions que han sol·licitat adherir-se al pla ha permès l’organització de fons i la creació d’un servei estable. A més, els tècnics provincials han format, assessorat i col·laborat amb els funcionaris municipals per a l’ús dels instruments arxivístics, informàtics o en paper.