La Diputació de Castelló ha conclòs 2017 amb un ambiciós treball de recuperació patrimonial i dinamització cultural dels pobles a l’haver restaurat un total de 141 obres d’art de 20 municipis de la província. I és que el Govern Provincial manté en l’atenció, divulgació i visibilización del patrimoni històric i cultural castellonenc una via, no sols de promoció cultural i preservació dels valors castellonencs, sinó també una via de desenvolupament i dinamització turística i cultural dels pobles de Castelló, especialment en el cas dels municipis més xicotets de l’interior.
 
El vicepresident de la Diputació i diputat de Cultura, Vicent Sales, ha explicat que “cuidar del nostre patrimoni és garantir que deixem a les generacions futures allò que ens explica com hem sigut des dels nostres orígens, amb tota l’estima que cada poble té a totes expressions artístiques que són testimoni de la seua trajectòria històrica. Però a més, és posar en valor allò que ens fa únics com a poble, eixe xicotet gran tresor que guarden tots i cada un dels 135 municipis de la província i que contribuïx a fer-los més atractius per als visitants”.
 
De tot el treball realitzat pel Servei de Restauració de la Diputació durant l’any que acaba d’acabar, cal indicar que 17 de les obres restaurades són escultures, tres són pintures, 15 corresponen al Museu d’Art Contemporani Vicente Aguilera Cerni de Vilafamés (MACVAC), 15 treballs relacionats amb desenes de documents històrics en paper, 71 peces arqueològiques, 18 peces tèxtils , dos d’orfebreria i una digitalització que es correspon amb la imatge de la Mare de Déu de Lidón de Santa Maria.
 
 
Recuperació de 12 obres d’art de Xile que ha albergat el MACVAC
Com a part d’este intens treball per recuperar i rehabilitar el patrimoni cultural de Castelló, és important assenyalar que la Diputació ha restaurat enguany a més un total de 12 obres d’art del Museu de la Solidaritat Salvador Allende (MSSA) que el Museu d’Art Contemporani Vicente Aguilera Cerni de Vilafamés (MACVAC) ha albergat en la seua col·lecció des que en 1981 es decidira que fóra depositari temporal d’estes obres d’art que grans artistes van donar al MSSA arran pel colp d’estat d’August Pinochet en 1973.
 
Estem molt orgullosos d’haver contribuït a recuperar tota l’esplendor d’estes obres d’art que ara tornen al seu lloc. Agraïm als tècnics del servici de restauració el laboriós treball que han realitzat amb estes obres d’art expressió de la democràcia des del talent dels distints artistes xilens”, ha explicat Sales.
 
La importància de les obres, entre les que es troba Expedient policial trencat i no obstant això arxivat de Concha Xerés (Premi Velázquez en 2017), es presenten darrere d’un aprimorat treball de restauració per part del MACVAC i el Servici de Restauració de la Diputació de Castelló. Comissariada per Xavier Allepuz, l’exposició que engloba estes obres, ‘Solidaritats, obres del Museu de la Resistència Salvador Allende’, té una rellevància de primer orde a Espanya i Xile, on es mostrarà a la seua arribada, resultat d’un treball conjunt amb el MSSA.
 
La Llum de la Memòria, el màxim exponent d’este treball
I com a màxim exponent d’este treball que unix restauració, divulgació i dinamització de l’activitat turística i cultural, la Diputació manté a Benassal i Castellfort l’exposició d’art sacre restaurat ‘La Llum de la Memòria’, que “s’ha consolidat com un important reclam turístic per a esta zona de l’interior de Castelló”, tal com ha confirmat el vicepresident Sals.
 
LA LLUM DE LA MEMÒRIA A BENASSAL
L’exposició de Benassal es desenrotlla en dos espais tan emblemàtics per a la localitat de l’Alt Maestrat com són el Forn de Dalt i la Torre de la Presó, també restaurats pels servicis de la Diputació de Castelló.
 
Així, estes exposicions inèdites estan compostes per fins a 51 peces d’arqueologia, escultura, pintura, orfebreria, paper i gravats provinents de 27 institucions diferents de la província i diòcesi de Segorbe-Castelló i Tortosa. A més, el recorregut històric comprén des de làpides romanes, del jaciment els cabañiles de Zucaina, a encreuaments gòtiques del segle XV o dibuixos del segle XVIII propietat de la Real Fàbrica de l’Alcora.
 
LA LLUM DE LA MEMÒRIA A CASTELLFORT
La tercera seu de l’exposició La Llum de la Memòria s’ubica en l’Ermitori de la Mare de Déu de la Font de Castellfort, declarat Bé d’Interés Cultural. Darrere de la recuperació per part de la Diputació de la pintura mural que atresora l’ermitori, esta exposició en tan atractiu enclavament mostra més d’una trentena de peces d’art sacre d’estil barroc, rococó i academicista de gran valor patrimonial, religiós i cultural.
 
El procés de restauració de l’espectacular pintura mural ha comptat amb una reintegració volumètrica i cromàtica per mitjà d’un estucat de la llacuna central i d’aquelles xicotetes llacunes localitzades en l’escena mural a més per a la posterior reintegració del cromatisme de l’obra emprant colors a l’aigua i la tècnica del regatino.