La Generalitat iniciarà una línia de col·laboració amb institucions educatives finlandeses per impulsar intercanvis en matèria de formació del professorat per tal que el nou model educatiu en què treballa el Consell, centrat en la “equitat” i l ‘ “excel·lència”, reculli les experiències d’aquest país.

Així ho han afirmat el president de la Generalitat, Ximo Puig, i el conseller d’Educació, Recerca, Cultura i Esport, després de mantenir una trobada amb la ministra d’Educació de Finlàndia, Sanni Grahn-Laasonen, emmarcat en les activitats programades per a la segona jornada del viatge institucional a aquest país nòrdic en què es troben actualment els dos membres del Govern valencià.

L’objectiu de la mesura anunciada és que la comunitat docent valenciana pugui beneficiar-se de l’experiència del sistema educatiu finlandès, que el President ha qualificat de “model d’èxit”.

Puig ha defensat les línies estratègiques que el Govern valencià, a través de Conselleria d’Educació, està adoptant per avançar cap a un nou model educatiu per a la Comunitat Valenciana que, segons ha remarcat, “té molt a veure amb les arrels del model finlandès”.

En aquest sentit, ha incidit en la importància d’aprofitar l’experiència d’aquest país en matèria educativa per desenvolupar un model educatiu que sorgeixi “des d’una visió col·laborativa de tota la comunitat educativa” i que aprofundeixi en la relació entre “igualtat i qualitat”. “Volem que la Comunitat Valenciana siga una comunitat educadora; ho hem dit des de l’inici d’aquest Govern”, ha asseverat Puig.

El segon dia del viatge institucional a Finlàndia ha estat dedicat per complet a l’àmbit educatiu, que, en paraules del president, es tracta d’un dels “eixos centrals” que motivaven la visita a aquest país. D’aquesta manera, a més de mantenir una trobada amb la ministra d’Educació de Finlàndia, Puig i Marzà han participat en la jornada ‘El sistema educatiu finlandès: factors d’èxit, desafiaments actuals’ i, posteriorment, s’han reunit amb experts del govern finlandès per analitzar l’exportació educativa del model de Finlàndia.

El conseller d’Educació, Vicent Marzá, ha destacat que els intercanvis en matèria de formació de la comunitat docent busquen actuar i reflexionar de manera conjunta sobre dos espais: el professorat que ja es troba dins el sistema educatiu, d’una banda, i el professorat que encara no ha accedit a aquest, de l’altra.

Marzà també ha apuntat que hi ha altres qüestions en què el Govern valencià vol treballar conjuntament amb Finlàndia, més enllà d’aquests intercanvis, i ha avançat que s’abordaran durant la visita a la Universitat d’Hèlsinki programada per a aquest dijous.

Així mateix, el conseller ha posat èmfasi en la importància d’establir contactes amb les institucions locals, com és l’Ajuntament de Hèlsinki, amb el que la delegació valenciana ja s’ha reunit, per emprendre treballs conjunts. “A Finlàndia les competències s’exerceixen a nivell local, i per tant és amb els governs locals amb els quals haurem d’arribar a acords més concrets”, ha explicat.

Activitats per a la tercera jornada

El programa d’activitats de la delegació valenciana a Finlàndia finalitza aquest dijous amb una trobada a l’Oficina Espanyola de Turisme de Hèlsinki, en què s’abordarà la relació del sector turístic de la Comunitat amb el país nòrdic des de la perspectiva dels operadors turístics, el sector aeri i la premsa especialitzada. Finalment, el President de la Generalitat i el seu equip visitaran la Universitat d’Hèlsinki abans emprendre la tornada a València.