El President de la Generalitat, Ximo Puig, ha presentat les marques Musix i #mediterranewmusix, una idea impulsada per l’Agència Valenciana del Turisme que neix amb l’objectiu de projectar la imatge de la Comunitat Valenciana com a lloc d’acollida del festival de festivals a el món i promocionar-lo en l’estranger.

Amb Musix s’ha apostat per integrar els sis trobades més multitudinaris i amb més recorregut d’entre tots els que se celebren entre juny i agost, que són: Arenal Sound, Concerts de Vivers, Festival de les Arts, Festival Internacional de Benicàssim (FIB ), Low Festival i Rototom Sunsplash. Aquesta suma tancada, que es resumeix en prop de mig miler d’artistes i bandes participants i més de 50 dies de música pràcticament sense interrupcions, no implica que no es aspiri a acollir en el seu si altres esdeveniments emergents que també van demanant pas amb força.

En l’acte de presentació, El President, Ximo Puig, ha assegurat que confia en la projecció d’aquests festivals per convertir la Comunitat en “terra de festivals” i aprofitar els forts vincles d’aquests esdeveniments amb el sector turístic per enfortir el turisme internacional .

“Aquest és un projecte amb una dimensió i amb una projecció a llarg termini enorme, però hem començat amb els peus ben ferms perquè, des de les magnífiques propostes de festivals que tenim, intentem construir-ne de noves”, ha assegurat el president.

S’espera que aquesta marca ajudi a potenciar i consolidar el turisme internacional a la Comunitat, ja que com ha explicat Puig, “per als valencians és essencial la música, però també el turisme, que representa el 14% de l’ocupació”.

Per la seva banda, el secretari autonòmic de l’Agència Valenciana del Turisme, Francesc Colomer, ha explicat que la nova Llei de Turisme, Oci i Hospitalitat, “acollirà i protegirà la figura del ‘Festival’ com ja es protegeixen altres festes d’interès nacional i internacional “.

Colomer ha coincidit amb Puig a ressaltar la “qualitat”, el “compromís” i el “llarg recorregut” d’aquesta proposta, l’objectiu és “dinamitzar l’economia, generar ocupació i enfortir els nostres atributs culturals i turístics”.

les xifres

La Comunitat Valenciana porta anys consolidant-se com destí musical imbatible amb quatre festivals entre els deu que més visitants reben de tot Espanya, segons un informe anual de l’Associació de Promotors Musicals. En 2014, l’Arenal Sound encapçalava el ‘top 10’ amb 250.000 espectadors, empatat amb el Rototom Sunsplash i seguit de prop per el FIB, en sisè lloc, amb 120.000 espectadors, i el Low Festival, en vuitena posició, amb 75.000. A més, la Comunitat Valenciana és, des de 2014, la tercera comunitat autònoma en recaptació per entrades en esdeveniments de música popular en viu de tot Espanya, segons dades presentades en l’anuari SGAE de 2015.

Pel que fa a aquests espectadors, les dades deixen clar que cada vegada hi ha més públic estranger. El 39% enquestats per a un estudi elaborat per l’European Festival Market Census, que va obtenir les dades a través de l’enquesta més gran mai realitzada a nivell europeu, amb més de 35.000 participants en 35 països diferents, va reconèixer que havia assistit a un festival en un altre país diferent al seu.

El fenomen dels festivals de música és atractiu per al turista que ve al nostre territori pel bon clima i la nostra excel·lent gastronomia i, al revés, qui s’acosta a concerts de grans grups i artistes nacionals i internacionals aprofita per visitar i conèixer la cultura, paisatge, pobles i ciutats de les nostres contrades. Segons va recollir en un informe una de les principals empreses de venda de bitllets d’Espanya, per un 40,1% dels assistents a festivals a 2015, acudir a un festival implicar planificar un viatge complet (viatge i allotjament), amb la qual cosa el impacte econòmic i social a la nostra Comunitat es veu multiplicat.

Entre els països estrangers, és Regne Unit on més entrades es venen (seguit per Alemanya i França) i, en concret, del total d’assistents que va tenir el FIB en 2015, la meitat van ser britànics i el 45% espanyols. El 5% restant va ser públic arribat d’altres parts, segons dades ofertes per l’organització del festival.

És per això que des de l’Agència Valenciana del Turisme es farà un especial esforç per promocionar la marca Musix en les prop de 50 fires a les quals acudeix anualment -28 d’elles internacionals-, on destacarà que a la Comunitat Valenciana passa una cosa única a Europa , com ho és reunir prop d’un milió de persones a l’estiu en una mateixa regió al voltant de la música.

Festivals ‘premium’ amb arrelament

Si la Comunitat Valenciana s’ha convertit en una terra de festivals ha estat gràcies a sis festivals amb arrelament que integraran la marca des del primer dia. A continuació tracem el recorregut cronològic que ens ha portat fins aquí i que obrirà la porta a incloure noves cites:

Festival de Les Arts. Celebrat durant el segon cap de setmana de juny, encara amb l’estiu en potència, és la cita més multitudinària de totes les que se celebren a la ciutat de València. Aprofita des de fa dos anys l’excepcional entorn que presta l’Ciutat dels Arts i Les Ciències, oferint un cartell en què destaquen les bandes indies espanyoles d’última generació i una nòmina de músics forans -majoritàriament britànics- de cert recorregut ja al circuit , congregant a més de 10.000 espectadors diaris. Compten també amb un escenari que programa a bandes emergents de la Comunitat Valenciana.

Concerts de Vivers. Els tradicionals concerts que se celebren als Jardins de Vivers de València, amb motiu de la seva Fira de Juliol, arrenquen cada any a principis de mes i es perllonguen fins a finals de juliol. Pel seu escenari han passat, en els últims 20 anys, figures de la talla de Van Morrison, Lou Reed, Iggy Pop, Caetano Veloso, Bob Dylan o The Pretenders. Aquest any presenten a Melody Gardot, Steve Vai o Gloria Gaynor entre els seus principals reclams. I incorporen la representació valenciana més nodrida dels últims anys, amb Aspencat, Sènior i el Cor Brutal, Tórtel, Coll o Òscar Briz formant part del seu cartell.

Festival Internacional de Benicàssim. El gran clàssic. La cita més veterana de la Comunitat. Celebrada des de 1995, es va resituar fa uns anys a mitjans de juliol, i ha servit com a referència per a moltes de les que han anat brollant en anys successius. Pel seu escenari han passat llegendes com Brian Wilson, Radiohead, Kraftwerk, Morrissey, Leonard Cohen, Pixies o Depeche Mode, entre molts altres. El seu impacte econòmic està al voltant dels 20 milions d’euros, tot i que ha fluctuat en els últims temps, al ritme del vaivé de les seves xifres d’assistència. S’espera que unes 35.000 persones diàries es congreguin aquest any per veure i escoltar a Muse, The Chemical Brothers, Massive Attack o Kendrick Lamar. És el festival amb més presència britànica.

Low Festival. Se celebra l’última setmana de juliol, des de 2008, a Benidorm. Destaca per la seva atildada política mediambiental i per un cartell que combina bandes amb evident èxit entre la parròquia indie estatal (Vestusta Morla, Lori Meyers, Los Planetas) amb referents indiscutibles del pop anglosaxó (Suede, Massive Attack, Belle & Sebastian, Portishead). Fa uns anys va canviar el seu emplaçament, de la plaça de bous a la Ciutat Esportiva Guillermo Amor, per poder donar cabuda als prop de 30.000 assistents diaris que en gaudeixen. Es beneficia també de l’enorme oferta turística de la ciutat, que exerceix de pol d’atracció per al públic britànic i francès. En recents edicions ha donat veu a la plataforma Sounds from València, integrada per diverses bandes de la Comunitat, i en l’actualitat afavoreix el Budweiser Emergeix, guanyat aquest any pels xativins Testarosa.

Arenal Sound. És el festival més multitudinari de tots els que integren l’escena estatal. Més de 60.000 espectadors diaris es donen cita al costat de la platja de l’Arenal de Borriana cada primer cap de setmana d’agost. Se celebra des de 2010. Integra com cap altre els dos al·licients més preuats per la clientela festivalera: la platja (hi ha un escenari que és annex a la vora del mar, i disposa d’una piscina) i la música pop. El seu impacte econòmic supera els 20 milions d’euros. Aquest any programa a noms tan fiables com Steve Aoki, Two Door Cinema Club o Crystal Fighters, ja convertits en presències habituals en el seu cartell. Un festival en continu creixement.

Rototom Sunsplah. Es va començar a celebrar el 1994, al nord d’Itàlia, però des de 2010 s’assenta a Benicàssim, aprofitant el recinte multiusos que es va crear per albergar el FIB. Orientat a la cultura reggae però sense menysprear qualsevol música que pulule en la seva òrbita, és el festival amb un públic internacional més variat: italians, francesos i britànics integren el seu ampli llistat de visitants estrangers, que suposen pràcticament la meitat dels que s’acosten a Benicàssim a mitjans d’agost, esperant gaudir d’una programació molt interdisciplinar. Aquest estiu, seran Manu Chao o Damian Marley qui justifiquin la major afluència de públic. La seva durada abasta una setmana completa, amb prop de 40.000 assistents diaris.