La futura Llei de Turisme, Oci i Hospitalitat de la Comunitat Valenciana, en la qual treballa el Consell juntament amb representants del sector empresarial, de les universitats i dels municipis valencians, asseurà les bases per consolidar una nova política turística al territori valencià que miri “cap al futur” i que impulsi “la competitivitat, la sostenibilitat i la participació”.

Així ho ha assegurat el President de la Generalitat, Ximo Puig, durant la presentació de l’avantprojecte de Llei de Turisme, Oci i Hospitalitat de la Comunitat Valenciana, en la qual també ha participat el secretari autonòmic de Turisme, Francesc Colomer.

En la seva intervenció, Puig ha afirmat que es tracta d’un text que “mira cap a endavant” i que “mira als ulls al sector”, perquè està elaborat “des de tot el conjunt de persones i actors” que intervenen en el sector turístic valencià.

En aquest sentit, el cap del Consell ha afegit que l’avantprojecte de Llei que s’ha presentat aquest dilluns és fruit d’un “llarg procés de participació” que continuarà en Els Corts Valencianes, que, segons ha recordat “tenen l’última paraula i tenen la possibilitat de millorar encara més aquest text”.

L’objectiu, com ha remarcat el President, és que la futura Llei de Turisme, Oci i Hospitalitat de la Comunitat Valenciana neixi “amb el màxim consens possible”. “Aquesta no és una llei d’un ni de dos partits, sinó que vol ser una llei de tots, per incorporar a l’economia un element bàsic, que és l’estabilitat”, ha asseverat.

D’altra banda, Puig ha destacat que el nou text que regularà el sector turístic valencià suposa “la primera llei que vincula clarament el concepte de la cogestió, que el Govern valencià ha defensat durant els últims temps”.

“La cogestió és possible, i en l’àmbit econòmic el paper fonamental correspon als agents privats”, ha assenyalat el President, qui ha avançat que, per aquest motiu, en Turisme Comunitat Valenciana, la nova entitat que sorgirà en el si de l’actual Agència Valenciana del Turisme, es constituirà un comitè estratègic que serà un 50% públic i un 50% privat. Aquesta entitat tindrà, per tant, representació paritària, alguna cosa que ocorre “per primera vegada en un organisme d’aquestes característiques en qualsevol ens a Espanya”, ha explicat.

Les últimes xifres que es desprenen evidencien la conjuntura positiva que travessa el sector turístic a la Comunitat Valenciana, que s’ha posicionat com a “líder de creixement” en aquest àmbit. El cap del Consell ha recordat que un total de 25 milions de turistes van visitar el territori valencià en 2016, concretament 17 milions d’espanyols i 7,8 milions d’estrangers.

Puig també ha destacat que, segons les previsions que maneja el Govern valencià, aquest 2017 la Comunitat Valenciana pot rebre un total de 8,5 milions de turistes estrangers. “Sis de cada 1.000 turistes del món visiten la Comunitat Valenciana”, ha assenyalat el President.

Nova etapa en el sector turístic valencià

Durant la seva intervenció, el cap del Consell ha incidit que la futura Llei de Turisme, Oci i Hospitalitat, que actuarà com un “marc general”, suposarà l’inici d’una “nova política turística” a la Comunitat Valenciana. També formen part d’aquesta nova etapa en el sector turístic iniciatives impulsades pel Govern valencià com el Llibre Blanco de Turisme, el Pla Estratègic de Turisme Accessible de la Comunitat Valenciana i el Codi Ètic del Turisme Valencià.

Precisament, el President ha insistit en la importància d’incorporar la perspectiva de l’ètica a les polítiques turístiques a través d’aquest codi ètic, ja que “sense ètica, no hi haurà turisme en el futur, o hi haurà un turisme de molt baixa qualitat al com la Comunitat Valenciana ni pot ni vol apuntar-se”, ha postil·lat.

Així mateix, Puig ha fet referència als nous valors en els quals ha d’assentar-se el sector turístic, que, al seu torn, ha d’entendre’s com alguna cosa que va “més enllà d’una activitat econòmica”. “Hem de basar tot l’horitzó en els valors essencials del nou paradigma de la Comunitat Valenciana, que són la sostenibilitat, l’hospitalitat, l’ètica, i la vertebració del territori”, ha detallat.

Per la seva banda, el secretari autonòmic de Turisme, Francesc Colomer, ha afirmat que tant l’hospitalitat com els valors recollits en el Codi Ètic del Turisme Valencià són “un avantatge competitiu i un element de diferenciació, de tornada econòmica i de construcció de marca turística”.

9 valors per a un turisme de 10

La nova Llei de Turisme, Oci i Hospitalitat de la Comunitat Valenciana també inclou nou valors amb els quals pretén aconseguir un turisme “de deu” i convertir a la Comunitat Valenciana en una destinació turística de preferència on sempre “valgui la pena tornar”.

Entre aquests principis destaquen la sostenibilitat de l’entorn i el paisatge, una dels senyals d’identitat més valuoses i representatives de la imatge turística de la Comunitat; l’hospitalitat, que fa honor a una societat basada en la tradició i cultura d’acolliment; o la responsabilitat social, que persegueix la creació d’un turisme ètic que asseguri “una experiència única”.

La norma també vetlla per la vertebració del territori, amb l’objectiu de cohesionar la costa i la muntanya per treure tot el partit possible a la diversitat de la Comunitat Valenciana, i se centra en la competitivitat i la cooperació amb aquelles empreses responsables, adaptades a l’entorn digital i allunyades del frau i de l’intrusisme. A més, el text impulsa la qualitat i la diversificació per generar un producte turístic divers i especialitzat.

Entre la resta dels nou valors fonamentals es troben l’aposta pel coneixement i un capital humà format que s’adapti a les noves restes; la transparència en la gestió del sector com a pedra angular per garantir la confiança de les empreses i, finalment, la participació de tots els agents per fer del turisme de la Comunitat Valenciana un sector “de tots i per a tots”.

Un text amb “ampli consens” del sector

El nou avantprojecte de Llei de Turisme, Oci i Hospitalitat és un text que gaudeix d’ampli consens amb el sector turístic, ja que no ha rebut al·legacions substancials. No obstant això, cal destacar la introducció dels habitatges d’ús turístic com una modalitat d’allotjament independent dels blocs i conjunts d’apartaments turístics, que ha contribuït a aclarir amb rang de Llei aquesta tipologia d’allotjament que ha crescut de forma significativa en els últims anys.

Per la seva banda, les associacions de consumidors i usuaris han ressaltat la rellevància del turisme a la Comunitat Valenciana i la importància que l’Administració expliqui de forma activa amb elles i amb les associacions de veïns. Així mateix, han incidit en la importància d’apostar pel sistema arbitral com a alternativa a la via judicial per resoldre de forma àgil i eficaç les incidències que es puguin plantejar en el sector turístic.