L’ambiciosa exposició La Llum de la Memòria que la Diputació acaba de presentar a l’Església de la Nativitat de la Mare de Déu de Vilafermosa i que recorrerà totes les comarques de la província fins 2019 ha permès reunir de forma inèdita dues de les escultures sacres amb més valor històric per la seva antiguitat i estil a la província de Castelló. Es tracta de l’escultura de Sant Bartomeu de Vilafermosa i la de la Verge del Mar de Benicarló. Es tracta de dues talles de fusta de mida similar (70 x 20 centímetres), ambdues datades al segle XIII i d’autoria anònima.

El vicepresident provincial i diputat de Cultura, Vicent Sales, ha explicat que “són dos dels 30 tresors culturals i patrimonials que mostra aquesta exposició als visitants i que dóna bona mostra tant de la riquesa patrimonial de la nostra província amb una història molt rica, com de la professionalitat dels nostres restauradors. És increïble comprovar l’estat d’aquestes obres de 800 anys d’antiguitat, gràcies a l’inestimable compromís dels professionals de la Diputació “.

A més, el vicepresident ha destacat “l’exemple d’aquestes dues escultures tan antigues com a cas d’unió del patrimoni de les zones més costaneres amb les de l’interior. Des Benicarló a Vilafermosa, passant per altres 14 municipis, en aquest recorregut som testimonis de el molt que té per oferir la història de la província de Castelló, i el compromesos que estem des de la Diputació per conservar-lo i donar-lo a conèixer com un recurs turístic i de dinamització més per als nostres municipis “.

Escultura de Sant Bartomeu

En el cas de l’escultura de Sant Bartomeu de Vilafermosa, representa el sant amb el dimoni encadenat als seus peus. Porta un ganivet a la mà dreta i un llibre tancat a l’esquerra. Va ser titular de la seva ermita i en ella va estar allotjat des de la seva creació fins al seu trasllat a l’església parroquial del municipi.

Tal com ha explicat Sales “es tracta d’una talla de tipus popular amb ascendents romànics que, a més, per les seves proporcions recorda exemples del pre-romànic”.

Escultura de la Verge del Mar de Benicarló

Aquesta escultura de fusta policromada representa la figura de la Mare de Déu sedent i com a tron ​​de la divinitat, el seu fill, que ocuparia la part central de la faldilla. Falta aquest i també les dues mans, a més de la corona, que ha estat serrada, igual que la part frontal de la faldilla.

“Pel que sembla, tot va haver de ser suprimit quan es va decidir revestir aquesta escultura amb roba real i posar-li una corona de metall, cosa habitual en la nostra província a partir de finals del segle XVI”, ha indicat Sales.

Tot apunta que en una de les mans, l’escultura sostindria al nen i en l’altra un orbe o un lliri. Destaca a més el seu esbós de somriure, que la lliga de manera primerenca a l’art gòtic.

Els estudis realitzats per la Diputació per a la seva restauració van mostrar que es tracta d’una peça tallada en fusta de perera amb riques vestidures daurats i esgrafiats, realitzats amb materials i tècniques que confirmaven la seva datació. En el procés de restauració es van eliminar els afegits d’altres èpoques, les repolicromies i es va poder recuperar la talla original.