Les tres carreteres, compostes per cinc trams, comptaran amb una senyalització especial i accions com una limitació de velocitat durant els dissabtes i festius.

El subdelegat del Govern a Castelló, David Barelles, ha anunciat que la província comptarà amb tres rutes ciclistes protegides per a incrementar la seguretat dels usuaris dels vehicles de dos rodes en els trams que s’han detectat com més conflictius, sent 138 rutes les que es van a posar en el conjunt d’Espanya, tal com ja ha anunciat el director general de Tràfic, Gregorio Serrano.

Es tracta d’una de les mesures incloses dins del Pla d’Actuació de la DGT per a la protecció d’este col·lectiu, una acció que també es va a posar en marxa en la província de Castelló“, ha ressaltat Barelles, amb l’objectiu de “protegir als milers d’usuaris de bicicleta que ixen principalment els caps de setmana a practicar ciclisme, de manera que disposen de rutes especialment vigilades“.

La selecció d’estes Rutes Ciclistes Protegides s’ha realitzat en col·laboració amb altres administracions, institucions i associacions ciclistes que, durant mesos, han estat treballant per a reforçar la seguretat dels ciclistes en carretera. En el cas de les comarques castellonenques, es tracta de tres carreteres, totes de titularitat autonòmica. En la zona nord s’implantarà la ruta en la CV-135, en el tram que està comprés entre l’enllaç amb la N-340 i la intersecció de la CV-10, un segment de 19,500 quilòmetres. La segona ruta, la que està emmarcada en la zona centre de la província, està en la CV-190, en el tram que va des del punt kilómetrico 7 fins al 29,5, i que comprén les poblacions de l'Alcora, Figueroles, Lucena i el Port Remolcador. La tercera ruta, la sud, està compresa per tres trams que afecten tres carreteres: és el que part de la CV-223, en l’arrancada amb la CV-10, cap a Artana i Eslida, per a després canviar a la CV-219, discorrent per Chóvar, i finalment passa a la CV-230 fins a la Vall d’Uixó. En total, uns 30 quilòmetres.

Les mesures especials de seguretat en la primera i la tercera s’aplicaran durant tot l’any, els dissabtes i dies festius, que són els de major registre de ciclistes, des de les 8.00 hores fins a les 20.00 hores, mentres que la segona s’implantarà entre abril i novembre, en els mateixos dies de la setmana i el mateix horari.

Entre les mesures que es van a posar en marxa en les tres rutes ciclistes protegides s’inclouen algunes com señalítica específica per a identificar que es tracta d’una ruta ciclista protegida i de calmat del tràfic, la qual cosa implicarà una disminució temporal del límit màxim de velocitat en 20 kilómetros/hora per davall d’allò que s’ha marcat durant el període convencional. També s’intensificarà la vigilància presencial d’agents de tràfic, que vetlaran especialment pel compliment de les normes de seguretat relatives a la distància lateral en l’avançament a ciclistes, velocitat inadequada o maniobres antireglamentàries. A més, hi haurà controls preventius d’alcohol i altres drogues en estes rutes seleccionades, així com en les seues vies d’accés, i les patrulles d’helicòpters de la DGT inclouran les dites rutes ciclistes protegides en les seues labors de vigilància. D’altra banda, a través de les direccions provincials se sol·licitarà la col·laboració activa de les policies locals per a millorar la seguretat en estes rutes.

En definitiva, amb estes mesures es perseguix augmentar la seguretat viària de tots els usuaris, fomentant la convivència de tots la tipologia de vehicles que circulen per elles“, indica David Barelles.

El subdelegat del Govern a Castelló afirma que la Direcció Provincial de Tràfic ja compta amb el permís de la institució titular de les vies per les quals transcorren les tres rutes ciclistes protegides de la província, en este cas la Generalitat Valenciana, “i ja s’està treballant en la señalítica, que previsiblement s’instal·larà a partir de setembre, una vegada estiguen tots els detalls ultimats i concretats“.

L’any 2016 es van produir 56 accidents amb víctimes en què es van veure implicats usuaris que viatjaven en bicicletes, amb el resultat d’un difunt. L’any 2017, i fins al 21 de juny, s’han produït 28 accidents amb víctimes, amb el resultat d’1 difunt, 4 hospitalitzats i 26 ferits lleus. Els ciclistes són especialment dèbils en els accidents de tràfic amb vehicles de motor implicats. ”

D’ací que haja que fer els màxims esforços, com ja ho estem fent, per a protegir-los, i fomentem la convivència de tot tipus de vehicles per les carreteres, especialment quan la tendència general de la societat és a practicar esport i disfrutar de la naturalesa, opció en què s’emmarquen molts dels ciclistes que transiten per les nostres vies provinciales“, conclou David Barelles.