La Universitat Jaume I de Castelló acull aquesta setmana la celebració del Congrés Europeu d’Estudis Gitanos ‘Comunitats d’aprenentatge: un model educatiu d’èxit amb la infància gitana’, previst per als dies 21 i 22 d’octubre. La Fundació Punjab Castelló, com organitzadora de la trobada acadèmic, ha decidit prorrogar les inscripcions fins al dimecres 19, després de constatar les expectatives que ha generat el congrés. Fins al moment hi ha inscrites 150 persones. El preu per a estudiants és de 25 euros, i 35 per a públic general. Els interessats poden inscriure a través d’aquest enllaç: http://www.romastudies.uji.es/.

El congrés és una cita per a estudiants de la universitat, personal acadèmic, professorat i també famílies, que té com a fi conèixer, difondre i consolidar les comunitats d’aprenentatge a la Comunitat Valenciana. La invitació extensiva a les famílies és clau perquè, segons afirma el president de Panjab, Enrique Giménez, “la participació de les famílies és fonamental per aconseguir una educació de qualitat. No hi ha prou consciència de la necessitat d’implicar les famílies “, i afegeix que les comunitats d’aprenentatge són un model d’èxit avalat científicament, i contrastat per la Comunitat Europea.

El perfil internacional dels ponents és un esperó per als assistents. Professionals del País Basc, Andalusia, Catalunya i fins i tot el Regne Unit es donaran cita a Castelló per donar a conèixer les experiències que s’estan desenvolupant en els seus diferents llocs de treball. En el cas particular del País Basc i Andalusia, les dues autonomies tenen un alt grau d’èxit en aquest model educatiu.

La conferència inaugural del divendres anirà a càrrec de la professora Sara Baker, del Departament d’Educació de la Universitat de Cambridge. Baker, referència per a molts, és una estudiosa d’aquest sistema educatiu amb investigacions a tot Europa. Un altre dels ponents més esperats és l’impulsor d’aquest sistema, Ramon Flecha García, catedràtic de Sociologia de la Universitat de Barcelona.

Castelló també pot aportar la seva experiència pràctica, ja que a la ciutat el model educatiu de les comunitats d’aprenentatge està implantat en quatre centres: Carles Selma, Sant Agustí, Illes Columbretes i Guitarrista Tàrrega.