L’Agència Valenciana de Turisme s’ha sumat al projecte Alter Eco, una iniciativa finançada pel programa europeu de Cooperació Transnacional per a l’àrea de la Mediterrània Interreg MED, que proposa el desenvolupament d’estratègies alternatives per potenciar el desenvolupament sostenible del turisme a l’àrea mediterrània mitjançant la promoció de la seva pròpia identitat.

El projecte, liderat per l’Institut Valencià de l’Edificació (IVE) en representació de la Conselleria d’Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori. compta amb altres organismes associats com les ciutats de Gènova, Màlaga, Dubrovnik, la regió de l’Egeu Sud o les universitats Aristòtil de Tessalònica i Ca Foscari de Venècia, entre d’altres.

El projecte Alter Eco impulsa el desenvolupament sostenible mitjançant la promoció d’estratègies turístiques alternatives en proves pilot (living lab) en quatre ciutats i dues regions MED. A la Comunitat Valenciana aquest projecte pot relacionar-se amb el model de Destinació Turística Intel·ligent de la Comunitat (DTI-CV) com a impulsor de la revaloració de les destinacions, així com amb l’estratègia que planteja el projecte de la nova Llei de Turisme.

A més, Alter Eco brinda l’oportunitat de provar en ciutats mediterrànies metodologies i eines sorgides en anteriors projectes d’alt impacte en l’àmbit del turisme, amb l’objectiu d’assolir estratègies realistes i analitzar-les en el seu conjunt. D’aquesta manera, els seus resultats ajudaran a adoptar decisions que millorin la governança i la gestió dels recursos a la Mediterrània, així com en la coordinació de les accions públiques i privades que serveixin per crear noves oportunitats de negoci.

El secretari autonòmic de Turisme, Francesc Colomer, considera que la participació en aquest projecte contribuirà a millorar les capacitats de coneixement en la presa de decisions, a més de millorar l’ús de l’observació, monitorització i planificació en el camp del turisme sostenible són els seus objectius . Colomer assegura a més que està iniciativa ressalta les destinacions mediterrànies a reforçar la seva identitat, fent visible la Mediterrània en general i la Comunitat Valenciana en particular, en promoure la tradició local i el patrimoni cultural comú.

La preparació dels projectes, la seva comunicació, les proves i les transferències previstes portaran a la creació d’un model per implementar estratègies de turisme innovadores que pugui implantar-se a l’àrea MED al llarg del proper any 2017, declarat precisament com a any internacional del turisme sostenible.