La regidora de Serveis Socials, Vanessa Batalla ha presentat el balanç del primer trimestre del Servei de mediació comunitària benicassuda. L’edil ha assenyalat que “ara arribar a un acord en un problema ciutadà és molt més senzill per als veïns de Benicàssim que compten amb un servei d’assessorament i assistència gratuït que permet evitar conflictes majors”.

El Servei de Mediació Municipal està a disposició de tots els departaments de l’ajuntament perquè derivin casos des de qualsevol àmbit, però també està obert de manera directa a tots els residents per millorar la convivència al municipi.

Batalla ha detallat que en els dos últims anys, les peticions al servei han anat en augment, “Des de la seva posada en marxa el 2013 s’han atès al municipi més de 300 casos i la majoria amb resolució satisfactòria per a les parts. Això vol dir que els bons resultats de la mediació comunitària es transmeten entre la ciutadania que cerca una ajuda perquè els problemes que puguin sorgir entre ciutadans se solucionin d’una manera pacífica, tranquil·la i amb equitat per als intervinents “.

La regidora ha recordat que “molts d’aquests problemes, són queixes entre veïns, per neteja, per molèsties per un gos que borda massa o per problemes en la llei de propietat horitzontal en comunitats de veïns, entre llogater i arrendatari, o per excés de soroll. En principi, poden semblar problemes menors, però realment, per a qui el pateix és un conflicte al qual necessita donar solució. En massa ocasions, els afectats no aconsegueixen per si mateixos arribar a un acord i la intervenció d’un professional els ajuda a trobar una solució satisfactòria per a tots dos “.

Els avantatges de la mediació són que la solució s’adopta de mutu acord, amb la qual cosa, es resol el problema sense llargues esperes i sense que un d’ells se senti en inferioritat de condicions; la rapidesa, ja que en ser un acord pacífic esdevé eficaç i efectiu i que són solucions flexibles i equitatives.

A més, els problemes que semblen irresolubles adquireixen una altra perspectiva amb l’ajuda d’un mediador, ja que a l’acudir les parts de manera voluntària i de bona fe, ja s’està predisposant el camí perquè les dues parts es vegin beneficiades per la solució.

En el primer trimestre de 2016, el nombre de casos atesos és de 54, el que suposa una xifra una mica superior a les atencions d’anys anteriors. Tot i això, Batalla ha assenyalat que “volem que la gent conegui aquest servei, perquè està a disposició de qualsevol persona i perquè té la voluntat de garantir que s’escolta a totes les parts i que es respecten totes les posicions per trobar la millor solució. Per aquest motiu hem volgut fer partícips als nous regidors de l’existència d’aquest recursos que millora la convivència en la nostra localitat “.

Àmbits d’actuació

La tipologia dels conflictes que s’atenen en aquest servei municipal és molt àmplia, encara que els més freqüents solen ser de tipus familiar (separacions, custòdies, herències, etc.); els conflictes veïnals (sorolls, neteja, obres o malentesos); els comunitaris (impagats en les comunitats de propietaris, o arranjaments comuns en finques); educatius (entre alumnes i docents, o amb pares i mares); o de consum (entre clients i comerciants).