El Palau de les Arts Reina Sofía augmenta la col·laboració institucional i ofereix 249 sessions artístiques i educatives en la Temporada 2017-2018, que han presentat el secretari autonòmic de Cultura i Esport, Albert Girona, i l’intendent-director artístic Davide Livermore.

Una oferta, que com ha assenyalat Albert Girona, inclou 38 representacions d’òpera, 10 de ballet, 11 concerts simfònics, 2 sessions de música de cambra, 3 recitals, 4 concerts de música de banda, 5 jornades d’activitat contínua i gratuïta, 37 funcions d’espectacles educatius. Un total de 110 funcions que junt amb les propostes i tallers didàctics suma la xifra de 248 sessions d’activitats per a la ciutadania, 27 més que l’anterior temporada.

El secretari autonòmic de Cultura ha destacat els acords amb la Universitat de València, la Federació de Societats Musicals, l’Ajuntament de València, l’Agència Valenciana del Turisme, la Diputació de València, a més d’una activitat simfònica a Alacant i Castelló, en la línia d’obertura de Les Arts al territori, que enguany acollirà novament, dotze anys després de la seua inauguració, el concert institucional del 9 d’Octubre.

Així mateix, Albert Girona ha recordat que l’aposta de la Generalitat per aconseguir una autèntica participació de la ciutadania en el patrimoni cultural, que es materialitza en una pretemporada amb preus populars i una programació al mateix nivell artístic que la resta d’espectacles de Les Arts.

Lucrezia Bori en una nova interpretació de l’artista italià Francesco Calcagnini es manté com a icona de Les Arts segons ha avançat Davide Livermore. L’il·lustrador i escenògraf ha creat, a més, una sèrie de composicions que constituiran la imatge de cadascuna de les propostes de la Temporada 2017-2018.

El 5 d’octubre, Fabio Biondi, amb un concert amb obres de Händel i Rameau, inaugura la pretemporada de Les Arts, seguint la mateixa filosofia de preus populars que anteriors edicions: entrades de 7 a 50 euros per a les representacions d’òpera i de 10 a 20 euros per als concerts, junt amb els abonaments combinats amb descomptes afegits de fins al 50% sobre aquests imports.

Com a principal novetat, enguany, Les Arts estrena una nova producció de ‘Madama Butterfly’, de Puccini, amb cinc funcions els dies 11, 14, 17, 20 i 22 d’octubre. Diego Matheuz, la nova estrela del Sistema Veneçolà d’Orquestres, assumeix la direcció musical. A l’escenari, dos jóvens estreles: la soprano armènia Liana Aleksanyan, que va debutar a La Scala de Milà amb Riccardo Chailly en el paper de Cio-cio san, i el toledà Sergio Escobar, que recentment va salvar ‘in extremis’ el comiat de Zubin Mehta del Maggio Musicale Fiorentino en substituir el protagonista de ‘Don Carlo’ ja començada la funció. El jove valencià Emilio López, que va començar la seua carrera en el centre d’arts, firma la posada en escena.

El 2 de novembre, Fabio Biondi dirigeix, en versió de concert, el primer títol dins la col·laboració amb l’Agència Valenciana del Turisme: ‘Le cinesi’, de Gluck, òpera sobre les diferències culturals entre orient i occident, amb amb dues primeres veus a l’Auditori: la soprano italiana Desirée Rancatore i la mezzo sueca Ann Hallenberg. Una setmana després, el dia 7, el mestre palermità ofereix el seu primer Rossini a Les Arts: ‘Petite Messe Solennelle’, obra sacra del geni de Pesaro.

El dia 10 de novembre torna La Fura dels Baus amb cinc funcions d”El amor brujo’, de Falla. Carlus Padrissa dirigeix aquest espectacle al voltant de la cèlebre gitanalla i altres obres del compositor espanyol, que combina paraula, foc, màgia, arena i aigua en una festa per als sentits. Al podi, debuta amb l’Orquestra de la Comunitat Valenciana una de les jóvens batutes més prometedores del panorama nacional, el madrileny Andrés Salado.

Per segon any consecutiu, els artistes del Centre Plácido Domingo clausuren la Pretemporada amb el concert ‘Noves Veus’, amb fragments d’òpera en el programa.
Temporada d’òpera

El 9 de desembre, Plácido Domingo, en el paper de Rodrigo, inaugura la temporada d’abonament amb ‘Don Carlo’, la monumental òpera de Verdi sobre les intrigues palatines del rei Felip II a El Escorial. Ramón Tebar, principal director invitat, dirigeix un repartiment de primeríssimes estreles: María José Siri, Violeta Urmana, Alexánder Vinogradov i Andrea Carè. El reconegut regidor suís Marco Arturo Marelli, és l’autor d’aquesta producció de la Deutsche Oper de Berlín.

Gregory Kunde torna al febrer per a interpretar el pescador anglés Peter Grimes, en l’òpera homònima de Benjamin Britten, un dels primers èxits del compositor anglés. Christopher Franklin torna a l’orquestra per a oferir el tercer Britten per a l’Orquestra de la Comunitat Valenciana. L’alemany Willy Decker, autor de ‘La traviata’ minimalista que va obrir el curs líric 2013-2014, firma la posada en escena del muntatge, adquirit al teatre La Monnaie de Brussel·les.