Com han d’emprar-les xarxes socials en entorns sanitaris? “Amb prudència, formació específica, rigor i veracitat”. Així ho ha afirmat la doctora Marián J. de Aldasoro durant la seva intervenció en el cicle de conferències Educar per a la Salut que organitza la Universitat CEU Cardenal Herrera de Castelló.

L’especialista en Medicina Familiar i Comunitària de l’Hospital de la Plana ha recordat que, en el context mèdic, “la informació és un acte clínic i en l’entorn virtual s’ha d’ajustar a les mateixes normes que en altres escenaris, així com complir amb els requisits que ha de tenir qualsevol informació mèdica: ser comprensible, veraç ponderada i prudent “, ha afirmat.

“Les característiques pròpies d’Internet i les xarxes socials fan que la comunicació es transmeti de manera immediata i els seus continguts poden estar afectats de viralitat, deixar una empremta digital permanent -fins ara- i suposen una exposició pública difícil de controlar i d’impredictibles conseqüències si no es obra amb cautela “, ha advertit.

La ponent, que també és vocal de Formació de la Comissió de Deontologia del Col·legi de Metges de Castelló, ha explicat als alumnes de Medicina del CEU les pautes del “Manual d’estil per a metges -i estudiants de Medicina- sobre el bon ús de xarxes socials “, impulsat pel Consell General de metges” arran de l’evolució de la Medicina i l’ús de les xarxes socials com una eina mèdica d’interacció metge -pacient, i fins i tot metges entre si “. Aquest manual d’estil és un “codi en xarxa”, inspirat en la mateixa filosofia que el Codi de Deontologia Mèdica, que es va anar construint a través d’un esborrany obert a suggeriments, comentaris i recomanacions de metges i estudiants de medicina, que es van revisar i van tenir en compte en l’elaboració de la versió definitiva.

“Quan un metge o estudiant de Medicina, identificat com a tal, parla de temes mèdics i de salut en general, la seva opinió es transforma en referent davant l’opinió pública, derivant-una sèrie de responsabilitats que moltes vegades no advertim. Hem de vetllar perquè la informació que arribi al pacient virtual sigui l’adequada “, ha conclòs l’experta.