Després dels excessos alimentaris durant les festes, el Servei de Nutrició de l’Hospital Universitari i Politècnic recomana no començar amb les “dietes miracle” o “aliments depuratius” per perdre pes.

Segons la doctora María Argente, adjunta del servei de nutrició de l’Hospital La Fe, “els excessos nadalencs se solen traduir en un augment ponderal de 1-2 quilos” i adverteix dels perills de les dietes ràpides per perdre quilos.

En aquest sentit, assenyala que “dins de les dietes miracle s’inclouen les anomenades dietes cetogénicas, que propugnen eliminar els hidrats de carboni de la dieta habitual o les dietes disociativas, que consisteixen en prendre els aliments separant-los entre ells”. A més, de no tenir base científica afegeix que “encara que s’aconsegueixi perdre pes l’efecte rebot està garantit quan s’abandonen”.

També com a conseqüència d’aquestes dietes es poden produir alteracions en el pH de la sang i aparèixer dèficits vitamínics a llarg termini.

Per aquest motiu, la doctora Argente aconsella portar una alimentació saludable basada en “una dieta equilibrada i variada, seguint els patrons de la dieta mediterrània i distribuint els àpats en diverses preses (influeix positivament sobre el nivell de lípids en sang). No cal entendre la dieta com un tractament temporal, sinó com una forma diferent de menjar que s’ha de mantenir “.

recomanacions nutricionals

És important fer les cinc ingestes al dia. D’aquesta manera s’evita arribar a la taula amb molta gana, i evita, per tant els excessos. Cal esmorzar bé, menjar suficient i sopar menys copiós.

Es recomanen tècniques de cocció d’aliments senzilles, que no requereixin molt oli: planxa, vapor, grill, forn, papillota, ?? evitant empanats, arrebossats, fregits o guisats amb moltes salses.

S’aconsella prendre peix blau (sardina, verat, tonyina, bonítol, salmó, ??) entre 2-3 vegades per setmana.

El consum de fibra i antioxidants naturals, com les verdures i fruites, ajuden a regular el ritme intestinal. Així, se suggereix consumir 2 racions de verdures i 3 de fruita al dia, així com llegums entre 3-4 vegades per setmana (cigrons, mongetes, llenties, faves).

És convenient controlar el consum de greixos animals i utilitzar oli d’oliva en lloc d’altres greixos com la mantega de porc o mantega.

Es recomana reduir els aliments rics en sucre, com mel, fruita en almívar, confitada, melmelada, productes de pastisseria i brioixeria … En el seu lloc és més sa endolcir amb aspartam, sacarina o ciclamat.

En la mateixa línia, disminuir el consum de sal també contribueix a portar una dieta saludable i a perdre pes.

A més, s’aconsella beure aigua entre 1,5 i 2 litres al llarg del dia, sobretot, fora dels àpats ja que ajuda a sentir-se més ple. S’ha de limitar la ingesta d’alcohol a una copa de vi en el menjar i una copa de xampany per al brindis, ja que l’alcohol aporta el que es coneixen com a “calories buides”, és a dir, engreixen però no alimenten.

Finalment, la doctora Argente aconsella combinar aquests bons hàbits alimentaris amb altres saludables com fer exercici. S’ha de realitzar tots els dies alguna activitat física, de manera regular durant una hora (caminar, córrer, nedar, anar en bicicleta …).