La consellera d’Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori, María José Salvador, ha reivindicat a Madrid la necessitat de superar la visió radial d’Espanya i apostar pel Corredor Mediterrani, ja que “l’arc mediterrani, que va patir amb major virulència els efectes de la recessió, lidera l’avenç regional espanyol; dades encoratjadores, que evidencien la transcendència d’una infraestructura geoestratègica per a tot el país com és el Corredor Mediterrani “.

En la seva intervenció en l’esmorzar de Executive Fòrum a Madrid, la consellera ha fet referència al fet que la taxa interanual de creixement de les comunitats autònomes de l’arc mediterrani situa per sobre del 3’6% i, en concret la Comunitat Valenciana, en un 4 , 1%. “És una certesa empíricament incontrovertida -ha assenyalat- que les xifres i potencial de la Comunitat apuntalen un escenari de lideratge per al conjunt del país. Necessitem un govern que posi els llums llargues i que superi la visió radial d’Espanya. una visió que ja no lliga amb els desafiaments de la internacionalització que exigeixen les nostres empreses i la nostra socioeconomia “.

Per a la titular d’Obres Públiques, “aquesta infraestructura ja no pot ser més un coll d’ampolla permanent en la connexió Nord-Sud de passatgers i de mercaderies. De completar-se la Xarxa Transeuropea de Transports de la qual forma part el Corredor, es generaria un creixement potencial d’un 1,8% de l’economia europea i 10 milions de llocs de treball a l’any i per cada euro invertit “. A més, “Europa aconseguiria sis del PIB addicional i, per a la Comunitat, l’impacte en ocupació per als propers 15 anys podria arribar als 100.000 llocs de treball en els nostres sectors productius i logístic”, ha afegit.

Davant aquestes dades, la consellera ha exigit “infraestructures de primera, perquè som una autonomia de primera. Competim en el mercat global i volem per al nostre sector econòmic les mateixes oportunitats. Volem corredor, doble plataforma i ample europeu”. No obstant això, ha denunciat, “el Govern va decidir optar pel que es coneix com el tercer fil, que costava menys i seria més ràpid d’executar, però van a un ritme en que ni concloent en 2018 solucionaran la problemàtica”.

Segons l’opinió de Salvador, “les últimes notícies posen de manifest el menyspreu del Govern d’Espanya cap a la Comunitat. Improvisació i falta de transparència, ja que no disposem d’informació fefaent sobre les obres i l’arribada de l’AVE a Castelló. Per això, vull reivindicar lleialtat i modals democràtics entre les diferents administracions que servim als mateixos ciutadans “, ha agregat.

En aquest sentit, ha afegit que des de la Generalitat s’ha creat el Fòrum Valencià pel Corredor, una aliança traçada amb la societat civil, amb les universitats, els empresaris, els sindicats i el municipalisme per aconseguir aquesta infraestructura “.” A més, es estan teixint noves complicitats amb els nostres veïns de Múrcia, Catalunya, Aragó. ”

Infraestructures de l’Estat

La consellera també ha fet referència a “la mala planificació de les infraestructures que s’han lesionat els interessos valencians. Mai hem volgut ser més que ningú, però tampoc menys. La marginació soferta ens fa reivindicar no només el 11% d’inversions a la Comunitat, sinó substancialment més pel deute acumulat. En aquesta
legislatura el Govern d’Espanya, del conjunt del que licitat en obres pública, només s’ha destinat a la Comunitat el 4,85% del total, enfront del 15% a Galícia i Andalusia o el 10% a Catalunya o Castella Lleó “, ha dit també.

Sobre aquesta qüestió ha citat “el Corredor Mediterrani, l’alliberament de l’autopista AP7, la modernització de la línia Sagunt Saragossa, l’A-68 per obrir-nos a la cornisa cantàbrica, l’arribada de l’AVE a Castelló, la manca de connexió d’alta velocitat Alacant-València-Castelló “. A més, “ens cal la implicació d’Adif i de Ports de l’Estat amb la nostra autoritat portuària. Tenim a l’estació de Font de Sant Lluís un embrió logístic, que si es transformés en una veritable estació intermodal al costat de la Zona d’Activitats Logístiques del Port, obtindríem una nova palanca econòmica amb l’arribada de més empreses i inversors del sector logístic i del transport, amb una
projecció de 2.500 llocs de treball directes associats a l’activitat transportista portuària “.

La llei per la funció social de l’habitatge

Un altre aspecte important que ha destacat ha estat la llei per la funció social de l’habitatge de la Comunitat Valenciana, ja l’habitatge és una prioritat per al seu departament i “ha de ser un més dels pilars de l’estat de Benestar”. L’avantprojecte té com a objectiu fer efectiu el dret a un habitatge assequible, digne i adequat, i dóna resposta a la demanda ciutadana en generar polítiques públiques d’habitatge, ampliar el parc públic, així com evitar, en la mesura de les competències de la Generalitat , els desnonaments dels sectors més desfavorits de la societat.

La futura llei preveu dotacions pressupostàries per consolidar, ampliar i millorar el parc públic d’habitatges, i que l’Administració actuï per evitar la perllongada desocupació dels habitatges de manera injustificada per poder satisfer les necessitats habitacionals, sobretot, dels col·lectius amb major vulnerabilitat .

“Amb aquesta iniciativa -ha afegit Salvador- vam aconseguir un avanç històric cap a l’accés a l’habitatge com un dret subjectiu, com al seu dia ho van ser la sanitat, l’educació, les pensions o la dependència. No ha de resultar presumptuós proclamar el cinquè pilar de l’estat del Benestar “.

De la mateixa manera, ha indicat, “avancem també en fer efectiu un principi constitucional cap a un veritable dret que situï la Comunitat entre les societats més avançades pel seu compromís en aquesta matèria. Per tant, en l’àmbit de la responsabilitat compartida, necessitem un Govern a Espanya, de mirada progressista, que progressi en la mateixa línia del reconeixement del dret subjectiu a l’habitatge “.

Així mateix, María José Salvador ha indicat que un nou model productiu, “passa inexorablement per la rehabilitació i la regeneració urbana a les ciutats”. La consellera ha subratllat que “actuar a la ciutat consolidada és una oportunitat de reactivació de l’economia i, al mateix temps, genera llocs de treball; és la segona oportunitat per a la construcció, per als treballadors especialitzats que estan a l’atur”.

Nou model territorial

D’altra banda, s’ha referit a l’elevat valor paisatgístic, ambiental i cultural de la Comunitat que “hem de protegir i preservar, i la millor estratègia territorial serà la que trenqui les hegemonies excloents. Necessitem acabar amb la dialèctica centre-perifèria i vertebrar la Comunitat passa per alinear i integrar totes les nostres polítiques i programes d’actuació perquè ningú se senti oblidat “. Perquè la Generalitat pugui assolir aquest objectiu, la consellera ha reclamat un millor finançament.

Pel que fa a territori, Salvador ha valorat la moratòria que s’ha aprovat d’un any per suspendre la tramitació de planejament en els primers 500 metres de costa mentre es tramita el Pla Territorial d’Infraestructura Verda del Litoral: “Aquesta decisió, presa responsablement i conscientment , marca un nou temps de racionalitat, sostenibilitat i diàleg “.

Igualment ha parlat del pla i la llei de l’Horta, “una icona del nou model territorial que volem, un patrimoni material i immaterial que anem a protegir de l’especulació. L’Horta és l’ecosistema hídric d’infraestructura verda metropolitana que s’articula, al seu torn, tres grans ecosistemes de l’àrea urbana de València: l’Albufera, el riu Túria i el mar; no hi ha en tota la Unió Europea una àrea metropolitana que aglutini 04:00 ecosistemes d’aquesta naturalesa; una excel·lència territorial que aprofitarem per projectar cap al futur un nou model productiu “.