La Consellera d’Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori, María José Salvador, ha presentat les línies principals de l’avantprojecte de Llei de Seguretat Ferroviària, en què ha estat treballant aquests mesos el Consell a través d’una comissió de treball multidisciplinari que ha realitzat la redacció del text.

L’objectiu d’aquesta llei és “abordar en profunditat la seguretat en el sistema ferroviari valencià”, el que per a Salvador és “tot un repte perquè no hi ha precedents ni lleis estatals o autonòmiques que legislin específicament sobre la seguretat ferroviària”. Per això, ha apuntat que aquesta llei “serà pionera” i ha afegit que la Comunitat que ha “patit el pitjor accident de metro de la història, necessita tenir la millor llei en matèria ferroviària”.

D’aquesta manera, ha anunciat que l’avantprojecte de Llei de Seguretat Ferroviària es troba en tramitació i serà presentat davant del Ple del Consell aquest mateix mes. Així ho ha avançat Salvador a la presentació de la jornada ‘La Seguretat Ferroviària, a Debat’, en què ha participat, entre d’altres experts en la matèria, Iñaki Barrón, director del Departament de Viatgers, Alta Velocitat i Estacions, així com coordinador de la Regió Llatinoamericana de la Unió Internacional de Ferrocarrils. També s’ha realitzat un taula rodona en la qual ha estat present Beatriz Garrote, en representació de l’Associació de l’Associació de Víctimes de Metro 3 de Juliol.

L’accident de metro, punt d’inflexió

En aquest context, Salvador ha recordat que l’accident ocorregut el 3 de juliol de l’any 2006 a la Línia 1 de Metrovalència, que va provocar 43 morts i 47 ferits, ha suposat un “punt d’inflexió en la consciència col·lectiva sobre la necessitat de millorar tant en la investigació i prevenció d’accidents, com en la relació dels poders públics amb les víctimes, que ha de guiar-se per la transparència i la col·laboració “.

Per això, l’avantprojecte de llei que prepara el Consell contempla la regulació preventiva de la seguretat amb una visió integrada que aconsegueix els aspectes de projecció, construcció i manteniment del nostre sistema ferroviari, així com les exigències de les entitats ferroviàries i el personal adscrit a la circulació ferroviària. Es pretén dotar el sistema ferroviari autonòmic d’un “mecanisme efectiu de prevenció, supervisió, investigació i contínua correcció”. A més, preveu la creació de l’Agència Valenciana de la Seguretat Ferroviària amb personalitat jurídica pròpia i amb un alt grau d’independència orgànica i funcional per al compliment dels seus fins.

Segons ha descrit la consellera, l’avantprojecte de llei pretén també catalogar i classificar el sistema ferroviari per conèixer amb exactitud la disparitat de vehicles i xarxes que conformen el sistema ferroviari de la Comunitat per a un millor control de l’àmbit d’aplicació de la futura llei, així com per conèixer altres infraestructures com passos a nivell, control, energia, gestió del trànsit i senyalització, així com el sistema funcional de manteniment i explotació.

De la mateixa manera, el text legal recollirà la creació d’una comissió permanent de Recerca com a òrgan col·legiat permanent d’investigació tècnica d’accidents i incidents significatius la composició atendrà a criteris de prestigi i qualificació professional en el sector ferroviari. Aquesta comissió tindrà caràcter independent i s’encarregarà de la investigació de qualsevol tipus d’accident o incident per tal d’analitzar les causes i poder aplicar les mesures i els mecanismes corresponents per millorar la seguretat.

Una llei de referència

En un altre moment, la consellera ha explicat que aquest avantprojecte de llei “aspira a convertir-se en un referent en el sector” perquè, l’anàlisi prèvia de les experiències de regulació del transport per ferrocarril a Andalusia, Catalunya o País Basc, es desprèn que ” no contemplen un tractament específic i profund de l’aspecte de la seguretat “.

En el transcurs de la jornada, organitzada per la Generalitat en col·laboració amb el Col·legi d’Enginyers de Camins, Canals i Ports de la Comunitat, a més de la intervenció d’Iñaki Barrón i la consellera Salvador, s’ha celebrat una taula rodona, moderada pel director general d’Obres Públiques, Transport i Mobilitat, Carles Domingo. A la taula rodona hi han participat Beatriz Garrote, en representació de l’Associació de l’Associació de Víctimes de Metro 3 de Juliol; Ángel García de la Bandera, director gerent de FGV, Ricardo Insa, responsable de la Unitat Ferrocarrils del departament d’Enginyeria de Transport de la Universitat Politècnica de València; Jesús Herrero, secretari general de ATUC; José Castillo, cap de l’Àrea de Seguretat en la Circulació de FGV i Pilar Álvarez Montero, subdirectora general de Ports, Aeroports i Costes i presidenta de la comissió redactora de l’avantprojecte de Llei de Seguretat Ferroviària.