La Universitat Jaume I ha inaugurat avui el congrés internacional sobre AICLE (Aprenentatge Integrat de Continguts i Llengües Estrangeres) amb el títol CLIL applied to Secondary and Higher education in multilingual contexts, dirigit per la professora del Departament d’Estudis Anglesos, Begoña Bellés, amb l’ col·laboració del CEFIRE de Castelló i la Unitat de Suport Educatiu de l’UJI i patrocinat per la Generalitat Valenciana. L’acte d’inauguració ha comptat amb la presència del regidor d’Educació de l’Ajuntament de Castelló, Enric Porcar; l’assessora lingüística del CEFIRE de Castelló, Sarah Bagant, i la directora del congrés.

Al congrés s’han presentat experiències AICLE que es duen a terme a la Universitat Jaume I des d’una perspectiva multidisciplinària abordant així una visió d’aquest mètode en aules tan diverses com les d’arquitectura, medicina, educació o economia. Així mateix, la cita també ha servit de punt de trobada i unió entre educació secundària i superior a través de la participació de professorat de secundària que imparteix les seves classes amb aquest mètode.

La ponència inaugural del congrés ha estat a càrrec del catedràtic de Lingüística Aplicada de la Universitat d’Edimburg, John E. Joseph, que ha reflexionat sobre la funció del llenguatge, la interpretació i la inclusió de la identitat a la feina dels lingüistes. “És com si l’analista no hagués de tenir cap acció sobre el llenguatge, com si fos un agent passiu i no pogués interpretar el text perquè desqualificaria la seva feina. És el que jo anomeno hermeneiafobia, la por a la interpretació, però en realitat tot el que analitzem és una interpretació i això no suposa una minva del seu valor, al contrari “. Així, ha instat a prendre el risc professional de no quedar-se amb la metodologia prescrita i tenir el coratge de dir allò que el text significa per a ells i reconèixer la subjectivitat més que deixar el text en una veu d’autoritat que el converteix en un tipus de fet científic.