Metrovalencia ha completat una nova fase d’instal·lació de plataformes fixes per a Persones de Mobilitat Reduïda (PMR) que faciliten l’accessibilitat d’aquest col·lectiu en el trànsit entre l’andana i els trens. Les estacions adaptades en aquesta fase són Marítim-Serradora, Bétera, l’Eliana, Túria, Plaça Espanya, Safranar, Paterna, Salt de l’Aigua, Nou d’Octubre, i Amistat-Casa de Salut, després d’invertir FGV 173.710 euros, IVA inclòs.

Després de l’estiu, s’iniciarà la planificació d’una nova fase d’altres deu estacions, a executar en 2017. En la constitució de la Taula per l’Accessibilitat es va consensuar amb les associacions presents que s’instal·laran les plataformes l’any que a Paiporta, la Canyada , Machado, Mislata, Mislata-Almassil, Faitanar, Manises, Roses, Aiora i Aragó.

Amb aquestes actuacions es tracta de solucionar un dels problemes d’accessibilitat, comú a totes les explotacions ferroviàries i que afecta els viatgers en cadira de rodes, a l’hora de salvar el buit existent entre l’andana i el pis de la unitat.

Per solucionar aquest problema, FGV va realitzar al seu dia una experiència pilot a l’estació de Facultats en instal·lar unes plataformes d’obra que s’ajusten longitudinalment a l’andana, per elevar la seva alçada i prolongar-lo per tal de reduir la distància entre aquest i el pis de les unitats. L’esmentada experiència va ser lloada per diferents organitzacions de discapacitats, com Cocemfe, Cermi i l’ONCE, a les que se’ls ha informat d’aquesta ampliació.

Aquestes plataformes estan ja instal·lades a Facultats, Alboraia-Palmaret, Alboraia-Peris Aragó, Benimàmet, Les Carolines-Fira, Santa Rita, Empalme, Campanar-La Fe, Àngel Guimerà (tant a les andanes de les Línies 1 i 2 com en les de les Línia 3, 5 i 9), Joaquín Sorolla-Jesús, Albereda, Benimaclet, Colom, Xàtiva, Aeroport, Patraix, Beniferri, Torrent Avinguda, Avinguda del Cid, Quart de Poblet, La Cova, La Presa, Masia de Traver i Riba-roja de Túria, a més de les deu citades, el que són suposa que 34 estacions compten amb aquests dispositius d’accessibilitat.

Model propi dissenyat per FGV

Les plataformes tenen una amplada de 3’50 metres i estan situades al costat de la zona d’estacionament de la capçalera del tren per tal de coincidir amb la primera de les portes d’accés a viatgers de la unitat. El Reial Decret 1544/2007, que regula les condicions bàsiques d’accessibilitat per al transport, fixa que la distància entre les “zones d’accés segur” i el pis dels trens no pot excedir els 5 cm. en alçada i 7’5 en amplada. FGV ha desenvolupat un model propi de plataforma que supera àmpliament les exigències de Reial Decret i garanteix una distància no superior als 2 cm en altura i 2’5 en amplada.

L’extensa xarxa Metrovalencia, composta per 137 estacions i parades distribuïdes en 156 quilòmetres, és accessible al 99,27 per cent, atès que només València Sud, no ho és, situada a la Línia 1, la més antiga de FGV que va començar la seva activitat el 1988. La resta de línies de metro, L-2, L-3, L-5, L-7 i L-9 i les de tramvia, L-4, L-6 i L-8, estan adaptades al cent per cent.