La vicepresidenta i consellera d’Igualtat i Polítiques Inclusives, Mónica Oltra, ha destacat que el projecte de Llei de Polítiques Integrals de Joventut és un dels textos normatius “més moderns” que hi ha a Espanya sobre aquesta matèria, que té com a objectiu prioritari “ajudar els joves a construir el seu propi projecte de vida “, garantint la seva participació en la política pública des d’un concepte d’horitzontalitat.

Oltra ha definit en aquests termes el projecte de llei, aprovat en l’últim ple del Consell i presentat en un acte que ha comptat amb la participació de representants del Consell Valencià de la Joventut i al qual han acudit, entre d’altres, representants d’entitats i dels grups parlamentaris, que debatran el text a les Corts en els pròxims mesos.

El projecte de Llei de Polítiques Integrals de la Joventut inclou novetats com avançar “l’edat jove als 12 anys, perquè allà s’inicia l’educació secundària i, sens dubte, hi ha un punt d’inflexió i de transformació”, ha explicat, i ha indicat que en aquesta mateixa línia s’incorpora “una discriminació positiva cap als col·lectius més joves, establint representacions per trams d’edat”.

“Aquesta és una llei que empodera a les persones joves, que fuig de consideracions paternalistes i que defensa que les persones de 12 a 30 anys, residents a la Comunitat Valenciana, recuperin el protagonisme en les decisions que els impliquen”, ha resumit la vicepresidenta , que ha recordat que el projecte de llei ha estat fruit d’un ampli procediment participatiu que va, des de la consulta on line oberta fins els fòrums que s’han celebrat per tots els racons de la Comunitat.

El dret a participar en les consultes públiques a partir dels 16 anys és una altra porta que obre aquest text normatiu per implicar joves en el seu esdevenir i la incorporació de mesures de calat social com la diversitat, el foment de la igualtat de gènere, la priorització de les polítiques inclusives, la societat col·laborativa que posen el focus en el reconeixement de drets.

L’alt nivell de participació que recull el projecte de llei també es reflecteix en el fet que recull la possibilitat que en els organismes de participació també tinguin presència els joves no associats, reconeixent els grups de joves, que no estan registrats com a associació, com una realitat organitzada.

Municipalisme i lleure educatiu

El projecte de llei estableix que les polítiques públiques es desenvoluparan a través de l’Estratègia Valenciana de Joventut (EVAJ), que anirà acompanyada d’un diagnòstic continuat de la realitat social, i reconeix el paper dels ajuntaments com a peça clau en la posada en marxa de polítiques per a joves, afavorint que el municipalisme recuperi el protagonisme, tal com també s’està fent en altres àmbits relacionats amb els serveis socials.

La vicepresidenta ha destacat, com un altre dels aspectes més importants de la nova norma, el fet que reivindica “l’oci educatiu com un espai significatiu en el procés de creixement personal i continuat dels infants, adolescents i joves per a la superació de les desigualtats “i l’ha definit com a” eina per aconseguir la igualtat d’oportunitats “.

Oltra també ha assenyalat que el projecte de llei garanteix així mateix unes polítiques en clau de proximitat i reconeix les accions de voluntariat a través d’un sistema d’acreditació de competències, de manera que tinguin una validesa per al currículum igual que la que puguin tenir les titulacions o la formació.

“Aquest és un projecte de llei modern, amb una concepció de construcció de la política pública des d’una òptica horitzontal, i que contempla un nivell molt alt de participació”, ha conclòs la vicepresidenta.