Després de l’última actualització dels plans estratègics per a la millora de la competitivitat de la destinació, el 2012, amb el desenvolupament i implantació del Pla de Màrqueting Digital; aquest any, gràcies a l’incentiu de les ajudes posades en marxa per la Diputació Provincial, l’àrea de Turisme de l’Ajuntament de Peníscola ha coordinat el desenvolupament d’un nou Pla Estratègic centrat en el segment familiar.

Aquest és el de major presència en la destinació, compta amb un perfil ja madur pel que fa a la seva existència però jove pel que fa a la demanda de nous productes complementaris, així doncs amb l’objecte d’estudiar i actualitzar les necessitats del visitant familiar i d’establir les àrees de millora, Peníscola ha culminat el procés d’estudi amb diverses línies de treball estratègic en les conclusions, entre les quals destaca la creació d’un Club de Producte per a la ciutat basat en el visitant que viatja en família.

Aquesta aposta permetrà generar actuacions entorn de la comunicació i promoció orientades a aquest segment, desenvolupar accions d’adaptació global del destí i condicionar la governança turística cap a aquest producte de forma pararlela a la feina que porta a terme amb altres productes turístics com el de Cinema.

A més, es preveu la creació d’un Consell de Turisme Familiar específic i complementari a l’actual òrgan consultiu ja en marxa; també es preveu crear una xarxa de treball per incorporar de forma sistemàtica l’opinió i experiència dels diferents actors publicoprivats en aquesta tasca.

Associat a tot això, l’Ajuntament crearà una marca per al nou Club de Producte local i inclourà en les inversions prioritàries la millora d’infraestructures i creació de serveis orientats al segment familiar, com ara l’ampliació i millora del transport urbà, la revisió i ampliació de centres d’oci, la ubicació de punts de trobada juvenil, la suma de més serveis en platges o l’adequació del mobiliari urbà.

“Aquesta aposta està en la línia que venim treballant des de fa anys i contribueix a l’estratègia promocional i de posicionament de la destinació a través de marques de qualitat i l’adhesió al treball conjunt d’aquest producte, tal com portem a terme el 2013 a certificar-nos com la primera destinació de costa de tot Espanya amb el Segell de Turisme Familiar “explicava l’alcalde, Andrés Martínez.

La localitat forma part del Club de Producte impulsat, mitjançant el Segell, per la Federació Espanyola de Famílies Nombroses reconegut i promocionat per la Secrataría d’Estat de Turisme; així com del Club de Producte de la Comunitat Valenciana, Tour & Kids. Per la seva banda, “l’empresariat local ha compartit l’estratègia de la gestió de la destinació i ha apostat per això contribuint de forma inequívoca a la millora del nostre posicionament com a referents a nivell estatal”, ha agraït el primer edil.

Característiques del turista familiar

El turista familiar es defineix com aquell que viatja amb, almenys, un menor de 16 anys. Això condiciona els desplaçaments en la mesura que és depenent de les vacances escolars però és compatible amb altres segments amb major flexibilitat.

Demanda activitats d’oci i restauració orientades a les seves necessitats, requereixen de seguretat i sistema sanitari garantits, és respectuós amb l’entorn i contribueix al desenvolupament sostenible de les destinacions.

Els menors d’entre 3 i 11 anys condicionen les vacances del nucli familiar i presenten un alt índex de fidelitat, sent un target molt rendible a nivell promocional.