El President de la Generalitat, Ximo Puig, ha reclamat al ministre de Foment, Íñigo de la Serna, que actuï amb “lleialtat institucional” i garanteixi inversions de l’Estat a la Comunitat Valenciana amb una quantia i horitzó temporal d’execució d’acord al pes poblacional de la Comunitat Valenciana, de manera que s’acabi amb el seu “discriminació històrica”.

El president ha fet entrega al titular de Foment en una reunió mantinguda al Palau de la Generalitat de l’Agenda d’Infraestructures de la Comunitat Valenciana, en la qual s’exigeixen actuacions prioritàries com l’execució del Corredor Mediterrani, la potenciació de l’eix Mediterrani-Cantàbric amb la modernització de la línia ferroviària Sagunt-Terol-Saragossa o la millora dels serveis de Rodalies mitjançant la inclusió de noves línies i la remodelació d’infraestructures existents.

A més, la Generalitat reclama també operacions d’Integració Ferroviària d’Alacant i València, l’autopista AP-7 lliure i gratuïta a partir de 2019 amb un pla de connexions a la xarxa de carreteres existents, el finançament de les infraestructures i dels serveis de transport de competència estatal a càrrec íntegrament de l’Estat, la subvenció al transport públic de les principals àrees metropolitanes i l’impuls de la col·laboració entre Estat, Generalitat i empresa privada en el desenvolupament de l’Estratègia Logística.

“Volem establir un marc de col·laboració des de la lleialtat, des de la capacitat de treballar junts, perquè tot el que a hores d’ara puguem desbloquejar serà fonamental per millorar la nostra posició econòmica i social”, ha assenyalat el president en la compareixença davant els mitjans de comunicació posterior a la reunió amb el ministre. Puig, que ha definit la reunió com “cordial”, ha subratllat que resulta “necessari, en aquesta nova etapa, buscar punts de connexió, punts d’acord i, finalment, aconseguir que puguem desbloquejar els grans temes que tenim a sobre de la taula” .

Tal com reflecteix el document lliurat pel president al ministre de Foment, la Generalitat entén que el Pacte Nacional per les Infraestructures que propugna el Govern central ha de basar-se en la “lleialtat institucional”, en la “cooperació”. I aquesta lleialtat “ha de començar amb la programació d’inversions d’acord amb les necessitats i drets dels valencians en els pressupostos generals”.

En aquest sentit, la mitjana de la inversió en els pressupostos generals de l’Estat dels últims cinc anys (2012-2016) a la Comunitat Valenciana ha sigut de 651 milions d’euros (7,65%), molt per sota de les quantitats que li corresponen per PIB i per població.

Per això, la inversió a la Comunitat Valenciana que ha de figurar en els pressupostos generals de l’Estat 2017 en matèria d’Infraestructures i serveis del transport ha de superar, en tot cas, el 11% de la inversió prevista per Foment i les seves societats per a tot Espanya la Generalitat xifra en aquest sentit en 1.100 milions d’euros la inversió recomanable que ha de figurar en els pressupostos estatals 2017 en aquestes matèries.

El 2015 només es va executar el 35% de les inversions incloses en els pressupostos generals de l’Estat de 2015 i en el primer semestre de 2016 es continua la mateixa línia. És a dir, no només les consignacions inicials en la Comunitat estan molt per sota de les quantitats que li corresponen per PIB i per població, sinó que tampoc s’executen. A més, les inversions d’Estat s’han de fer sense vinculació a una possible aportació econòmica de la Generalitat.

Actuacions al Corredor Mediterrani

Pel que fa al Corredor Mediterrani, la Generalitat reclama la finalització de les obres provisionals d’implantació de l’ample estàndard que permetin el transport de mercaderies entre la Comunitat i la frontera francesa i el de viatgers en alta velocitat, i iniciar de manera simultània les actuacions definitives previstes al Corredor Mediterrani. Es destaquen les següents actuacions: posada en servei dels trams Múrcia-Alacant i La Encina-València; túnel passant a la ciutat de València; posada en servei del tram València-Castelló i del tram Castelló-Tarragona i connexió amb LAV Madrid-Barcelona i nomenament d’un coordinador general per al projecte del Corredor Mediterrani ferroviari.

Actuacions en l’àrea de Rodalies

Pel que fa a les Rodalies, es plantegen actuacions com les de la línia C-1, desdoblament Cullera-Gandia; C-2, restabliment del servei de Rodalies Xàtiva-Moixent; C-3, duplicació i electrificació de via en el tram València-Bunyol i C-6, extensió dels serveis de Rodalies a Vinaròs i, de manera immediata, a Benicàssim, així com també en les Rodalies de ferrocarril d’Alacant-Múrcia i , en concret, a la C-3, prolongació del servei per a implantació de rodalies al corredor del Vinalopó fins a Elda i Villena.