La consellera d’Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori, María José Salvador, ha destacat que “cada dia que passa sense posar en marxa el Corredor ferroviari Mediterrani suposa una pèrdua de competitivitat per a les nostres empreses, una menor rendibilitat dels nostres productes, una saturació de la xarxa viària amb més costos ambientals, així com menors nivells de seguretat viària, menys oportunitats per als valencians i una renda per càpita més baixa “.

En la seva intervenció en el Propeller Club de València, la titular d’Obres Públiques ha fet referència a la importància del Port de València, el primer d’Espanya i del Mediterrani en tràfic de contenidors, ia la situació de les instal·lacions de València, Sagunt i Castelló , al centre de la façana mediterrània i en els eixos de comunicació natural amb França i amb la Vall de l’Ebre. no obstant això, ha apuntat, “l’Estat no li presta l’atenció que mereix ni li dedica els fons pressupostaris que hauria de”.

A més, Salvador ha denunciat “la inexistent connexió en ample estàndard dels ports de Castelló, València, Sagunt i Alacant amb la xarxa ferroviària europea, la no licitació del nou accés sud al port de Sagunt o la manca d’inversions de l’Estat en la modernització de la línia Sagunt-Terol-Saragossa “.

Davant d’aquesta situació, la consellera ha reclamat una “radical millora en les inversions públiques per als ports valencians i una aplicació més eficient de les mateixes a tot l’Estat”.

Corredor amb plataforma separada en ample europeu i alta velocitat

María José Salvador ha reiterat que el Corredor Mediterrani és essencial per a la competitivitat de les empreses valencianes i “des del Consell defensem el disseny inicial del corredor, amb plataforma separada en ample europeu i alta velocitat”. Per a la consellera, el que resulta “totalment inadmissible” és el “gran retard” en la implantació del “tercer fil” quan el ministeri va dir que “estalviaria temps i cost”.

En aquest sentit, ha criticat que no s’ha complert el compromís de connectar Castelló, Sagunt i València en ample estàndard al 31 de desembre de 2015, “per no parlar del desgavell que les obres estan originant en els serveis de Rodalies i que han requerit de la intervenció del president Ximo Puig per fer que Renfe posés una mica d’ordre “, ha recordat Salvador.

D’altra banda, ha apuntat que “segurament s’incomplirà el compromís de connexió en ample estàndard amb Alacant i Múrcia el 31 de desembre de 2016, ja que la situació entre València-Almussafes i Xàtiva-L’Alzina-Alacant-Múrcia està molt més endarrerida “.

Sense dates de finalització

La consellera ha lamentat també no conèixer “quan finalitzaran unes obres fonamentals” i ha recordat que al novembre de 2015 li va proposar a la ministra de Foment, Ana Pastor, crear una comissió de seguiment de les actuacions.

Abans de res, ha manifestat Salvador, “el corredor ferroviari en ample estàndard és fonamental per incrementar el volum de mercaderies que utilitzen aquest mode de transport, molt més barat i sostenible que el transport per carretera, i que actualment és gairebé exclusiu, tant en la Comunitat Valenciana com a Espanya, ja que el transport ferroviari de mercaderies només representa entre el 2% i el 3% del total, mentre a Alemanya supera el 20% ia França el 15%. Però si la Comunitat Valenciana no està connectada en ample estàndard amb Castellbisbal i, des d’aquí, amb el centre continental, incrementar aquest percentatge no serà possible. Per això, la urgència en que les obres del ‘tercer fil’, encara que no sigui l’opció del Consell, finalitzin o comencin, com entre Tarragona i Castelló, com més aviat “, ha afegit.

Sota mínims en logística

Pel que fa a la logística, la consellera ha assenyalat que a la Comunitat Valenciana “estem sota mínims en aquest camp. El 2009 es va presentar l’Estratègia Logística de la Comunitat Valenciana, sense tramitació prèvia, i que plantejava 8 nodes i, l’any següent, es va incorporar al Pla d’Infraestructures Estratègiques de la Comunitat Valenciana 2010-2020, que va resultar ser un nou brindis al sol, ja que no es va començar a executar en cap dels seus apartats i, per tant, tampoc en el de logística “.

“De fet -ha continuat- des de 2009 la Generalitat no ha adquirit ni un metre quadrat de sòl per a activitats logístiques. Únicament en el node de València, la Generalitat disposa de dues zones amb sòl públic per a activitats logístiques, si bé aquest sòl es va adquirir abans del 2009 que són el Parc Logístic de Riba-roja del Túria -gestionat per l’Entitat d’Infraestructures de la Generalitat i en funcionament- i els terrenys per a la futura terminal intermodal de Font de Sant Lluís.

Referent a això, ha explicat que ha estat l’actual Conselleria la que ha encarregat un estudi de demanda de la nova estació intermodal logística a la Font de Sant Lluís, i ha anunciat que el següent pas serà, un cop es constitueixi el nou Govern central, instar la reunió de la Comissió de Seguiment del Protocol per presentar l’estudi de demanda i determinar el full de ruta a seguir.

Aquesta terminal intermodal, “juntament amb la posada en marxa de la ZAL, el nou pla especial, després que l’aprovat per l’anterior Consell fos anul·lat pels tribunals, es va a remetre en breu a la Conselleria per iniciar la seva tramitació; permetria comptar amb una nova palanca per estimular la instal·lació d’empreses i la realització d’inversions, amb el seu corresponent correlat de creació d’ocupació “, ha explicat Salvador.

D’altra banda, també ha anunciat que l’actual Conselleria està preparant la documentació de cara a poder licitar la redacció d’un Estudi del Sector Logístic a la Comunitat Valenciana, que determini la demanda i les necessitats en aquests moments en aquest àmbit.

Davant d’això, Salvador ha ressaltat que “la nostra iniciativa logística al node de València ha de comptar amb una activa participació d’empreses especialitzades en activitats de recepció, transformació i distribució, que aportin valor afegit i incrementin de manera sostenible els nivells de productivitat i competitivitat del port de València i la seva àrea d’influència.

A mig termini, l’objectiu hauria de ser aconseguir una estreta col·laboració entre l’actual plataforma logística de Saragossa en l’àmbit terrestre i la futura plataforma logística de València en l’àmbit marítim “.

Finalment ha subratllat que la Generalitat “treballarà de ferm -amb independència del signe polític del govern central- per reivindicar i aconseguir el necessari. No acceptarem en silenci la marginació de la nostra Comunitat. Com més ens sumem a aquest objectiu, abans serem escoltats per l’Administració de l’Estat “.