L’Ajuntament de Castelló ha finalitzat este mes de juliol la instal·lació dels 190 detectors de fum que va començar a col·locar al febrer en les llars de persones majors dependents. Esta iniciativa, impulsada per les regidories de Benestar Social, Salut Pública i Seguretat Ciutadana, pretén protegir a este col·lectiu davant de possibles incendis en les seues vivendes, ja que és un dels més vulnerables davant d’este tipus d’accidents.

La col·locació d’estos dispositius ha comptat amb un pressupost de 2.400 euros, que ha sigut totalment assumit per la Regidoria de Salut Pública. Els Serveis Socials han sigut els responsables de remetre els Bombers Municipals, els encarregats de la seua instal·lació, el llistat de persones que complixen les característiques del col·lectiu a què va dirigit este projecte: persones majors de 80 anys que viuen soles o amb persones també d’avançada edat o en una circumstància semblant i que es troben en una situació de dependència i vulnerabilitat.

Este col·lectiu té un major risc de tindre un descuit o patir un accident que pot derivar en un incendi, i per les seues condicions poden tardar més a donar-se compte del que succeïx i també a reaccionar. Fins al moment, aquells que s’han beneficiat d’esta iniciativa són els usuaris del Servei Municipal d’Ajuda a Domicili (SAD) i de la Teleayuda Municipal, a més d’altres persones de què Serveis Socials té constància de la seua situació.

Els detectors de fum, que han sigut instal·lats en diferents ubicacions de les llars segons les característiques de les vivendes, són uns xicotets aparells que avisen quan es produïx un incendi o s’acumula una quantitat perillosa de fum. A més, també emeten una alerta sonora, que avisa tant a les persones que viuen en la casa com als veïns, i una altra lumínica, per a persones sordes o amb problemes d’audició.

Els dispositius estan connectats a un servei de teleassistència. En el cas que ocórrega algun accident, el detector de fum es connecta a una central d’alarma que permet activar els servicis d’emergència necessaris. Els Servicis Socials són els encarregats de la supervisió del projecte, dels equips de teleayuda i del seguiment anual i del recanvi de piles dels dispositius. Amb estes mesures preventives, l’Ajuntament pretén millorar la qualitat de vida de les persones majors en situació de dependència i vulnerabilitat.