Transparència Internacional ha reconegut l’intens treball emprès pel Govern Provincial presidit per Javier Moliner per convertir a la Diputació de Castelló en un referent d’obertura a la ciutadania. Per això li ha valorat amb un excel·lent -92,5 punts sobre 100- en l’Índex de Transparència de les Diputacions Provincials. 

El treball iniciat la passada legislatura per Moliner per imprimir els valors de la transparència i la participació a la seva gestió al capdavant de la Diputació ha estat tan intens que el prestigiós organisme internacional ha destacat en aquest últim informe el fet que Castelló estiga entre les tres -al costat de Guadalajara i Segòvia- que més ha avançat aquests dos últims anys a obrir la institució a la societat. 

El diputat de Transparència, Luis Martínez, ha assegurat que “el compromís del president de la Diputació de Castelló per la transparència és una realitat palpable en el dia a dia, però que Transparència Internacional també ho reconegui donant-nos un excel·lent és la millor prova que el Govern Provincial s’ha convertit en un referent en els processos de participació en la gestió “. 

Fruit d’aquest treball, en només tres anys, Transparència Internacional ha passat de valorar a la institució provincial amb un 33,8 sobre 100, a fer amb un 92,5.Especialmente elogiosa ha estat la valoració que ha fet l’esforç per anticipar-se a els requisits de la Llei de Transparència, així com per facilitar a la societat tota la informació especialment referent als serveis i suport als municipis, així com a l’hora de facilitar la informació economicofinancera. 

Moliner ultima una auditoria per incidir més en la transparència 

Cal recordar que la Diputació de Castelló ultima aquests dies la realització d’una complexa auditoria de transparència que li permetrà aplicar les seves principals conclusions de cara a 2016, anant més enllà en el seu compromís d’obertura a la societat de la província de Castelló. Així, el Govern Provincial donarà a conèixer al començament de gener les principals conclusions de l’estudi, que preveu desenes de variables i que posiciona la institució entre les pioneres en realitzar aquest tipus d’avaluacions externes. 

El diputat de Transparència, Luis Martínez, ha explicat “la complexitat tècnica d’un estudi d’aquestes característiques que entra a analitzar diversos paràmetres relacionats no només amb la publicació d’informació, sinó també amb els límits de la publicitat activa, el dret d’accés a la informació pública, la protecció de dades o la confidencialitat d’alguns paràmetres relacionats amb contractacions. Amb això, el president Moliner posiciona a la institució entre les primeres que estan duent a terme aquesta nova iniciativa per tal d’avaluar el seu esforç per fer de la Diputació una administració útil i accessible als ciutadans a través de les vies legalment establerts “. 

En aquest sentit, l’auditoria de transparència presentarà a més una valoració de les mesures i identificació de deficiències, mesures correctores i recomanacions o accions de millora de l’equip del projecte, i es realitzaran propostes a dur a terme per corregir les possibles deficiències que es puguin detectar . L’informe d’auditoria s’acompanyarà d’una guia o test de comprovació dels límits a la publicitat activa, recollits en la normativa, aquells derivats de la legislació en matèria de protecció de dades de caràcter personal i la limitació per confidencialitat d’algunes informacions en matèria de contractació. 

Mesures de Moliner per a gestionar de forma transparent 

El camí emprès pel president del Govern Provincial, Javier Moliner, per una gestió transparent es torna a constatar amb aquest treball que se suma al decàleg de mesures que garanteixen la màxima transparència en el funcionament de la institució i que ha posat en marxa en els últims quatre anys. 

En aquest decàleg de mesures que el president ha pres en un camí continu per avançar en la transparència s’inclouen mesures com l’adhesió al Codi de Bon Govern de la FEMP, noves fórmules com la Cimera d’Alcaldes, el Debat sobre l’Estat de la Província i les Juntes de Govern Itinerants, la creació del primer Reglament d’Organització, la implantació de la seu electrònica i l’App mòbil, la retransmissió en directe dels plens, la publicació dels sous, currículum i informació fiscal dels diputats, el Reglament de Participació Ciutadana, l’obertura de les meses de contractació als grups de l’oposició i la seva retransmissió en directe via streaming, la publicació en línia de tota la informació econòmica-financera en la institució i l’obertura de canals en Xarxes Socials i servei de pregunta el president en la web.