L’Agència Valenciana del Turisme i la Federació Valenciana de Municipis i Províncies han organitzat, al costat de la Universitat Jaume I (UJI) de Castelló, una jornada per donar a conèixer i impulsar turísticament el patrimoni vinculat a la memòria històrica de Comunitat Valenciana.

En concret, s’ha celebrat la jornada ‘Aula de Turisme’ sobre el producte turístic del patrimoni bèl·lic de la guerra civil espanyola Línia XYZ (Batalla de Llevant). La jornada ha comptat amb la participació de professionals del sector universitari, responsables de la FVMP, així com diferents representants del Consell per analitzar les polítiques clau per impulsar el turisme al voltant d’aquest patrimoni.

L’acte d’inauguració ha estat presidit pel director d’Estratègia Territorial Turística de l’Agència Valenciana del Turisme, Josep Gisbert, el secretari general de la FVMP, Vicent Gil i el rector de l’UJI, Vicent Climent.

Durant la seva intervenció, Gisbert ha posat èmfasi que “vertebrar el territori és una tasca de govern i un objectiu prioritari, en el qual han de contribuir tots els departaments de la Generalitat”. “El nostre deure com a Agència Valenciana del Turisme ha continuat, és oferir oportunitats als territoris amb gran potencial que en aquest moment no tenen explotats els seus recursos”.

En aquesta línia, el director d’Estratègia Territorial de l’AVT destaca que “el nostre compromís és construir un turisme que es complementa amb altres productes turístics”. Així mateix, ha assenyalat que un altre dels objectius de Turisme és “la remuntada reputació de la imatge de la Comunitat Valenciana”.

En aquest sentit, ha declarat que “el turisme pot contribuir a que el nostre territori tingui una imatge renovada”. Així, ha fet al·lusió a “la nostra gastronomia, les nostres festes, a la nostra història i al nostre patrimoni, elements que ajuden a configurar el nostre paisatge turístic”. Finalment, Gisbert ha volgut destacar que “la història és la nostra identitat i sobre ella construirem nou producte turístic”

Jornada de treball

Després de la inauguració, ha tingut lloc la presentació de l’estudi realitzat per l’UJI sobre posada en valor turístic dels recursos patrimonials de la Guerra Civil espanyola.

A continuació, s’ha celebrat una taula rodona sobre el producte turístic MEMÒRIA, on s’han analitzat els centres d’interpretació i rutes al voltant d’aquest producte turístic. En aquesta taula rodona hi han participat tècnics de l’Agència Valenciana del Turisme de la Direcció general de Cultura, així com de l’UJI i de la FVMP.

Cal recordar que aquesta jornada està organitzada en el marc del conveni de col·laboració subscrit per l’Agència Valenciana del Turisme el 2016 per al desenvolupament d’actuacions en matèria turística que impulsin el desenvolupament dels municipis.

CREATurisme i Plans de Governança i Dinamització

A més, els productes turístics de la línia XYZ també s’engloben en l’estratègia de creació de nous productes turístics que porta a terme l’Agència Valenciana del Turisme, a través del programa CREAturisme; un programa dissenyat per crear nous productes turístics lligats al paisatge i al patrimoni històric, cultural, natural i autòcton.

També, cal ressenyar que els recursos de la línia XYZ també estan alineats amb els plans de Governança i Dinamització de la Mancomunitat Intermunicipal de l’Alt Palència i de la Mancomunitat Espadà Millars, impulsats per l’AVT.

Els plans de Governança i Dinamització Turística són fruit de la governança col·laborativa i un exemple paradigmàtic del que representa l’aliança públic i privat per treballar per un mateix objectiu, que és reforçar l’economia turística i el gran potencial que tenen les comarques de la Comunitat Valenciana.

També han intervingut Rosa Monlleó, catedràtica d’Història Contemporània; Eugeni D’Manuel, director de Coordinació de la FVMP; Rosa Molins, membre de la Unitat del Producte Turístic de l’AVT; Edelmir Galdón, de la direcció general de Cultura; Maite Subirats, gerent de Planificació i Gestió Turística i Alfredo Fornàs i Iván Medall, membres del Grup d’Estudis d’història local i Fonts Orals de l’UJI.

El rector de la Universitat Jaume I ha fet referència a l’esforç de la universitat per fomentar el coneixement a través de l’explotació d’allò que ja tenim, restaurant i recuperant fets i elements del passat per preservar-los. Així mateix, els ponents han coincidit en destacar “la importància de no perdre la memòria d’allò que ha passat, de no deixar en l’oblit la nostra història i de transmetre-la a les actuals i futures generacions a través del turisme”.